|
|
|
|---|---|
Ulke |
Måste höra lite om Era åsikter.... Har funderat fram o tillbaka lite på att köpa en bil som enbart skall brukas fina sommardagar och som lite av ett entusiastfordon, men vill höra lite åsikter från ägare och andra till liknande bilar.... Funderingarna rör sig kring en 850 alternativt 840 och jag har väl lite funderingar..... Motorn i 840 vet jag ju ganska väl vad den går för i och med ganska idog samlevnad med likadana, men V12 i 850??? Vanliga fel på den? Vad skall man kola efter vid eventuellt köp, även karossmässigt och så? Några speciella finesser/utrustning som finns som man bara skall ha eller vara utan? Kan man få dem entusiastförsäkrade? Fyll gärna i med saker som kan vara matnyttiga att veta, i och för sig har jag ägt en hel del Bmw, men modellen 800- har jag tidigare inte direkt varit i kontakt med..... Tack på förhand //Ulke |
|
M70 motorn i 850i har en del problem. Orsaken i problemet ligger i motorns värmeutvekcling tror man. Vid hög belastning bilr motorn så varm att oljan inte smörjer tillräckligt bra, verkar som om 10 och 11ans cylindrar är mest utsatta. Detta samt slarv med inkörning samt service, val av billig olja leder till slitage på kolvringarna. Detta leder i sin tur till att olja slinker in i förbrännings utrymmet och förbränns vilket leder till höga avgasvärden och nedsatt kompression. Under motorns levnadsperiod gjordes försök till att åtgärda problemet, oklart hur bra man lyckades. Jag har läst att det laborerats med olika termostater och bränsle / luftblandningar. M70 har p.g.a. detta blivit lite ökänd, men en frisk M70 är säkerligen en mycket trevlig bekantskap. Sök om detta, finns mycket att läsa, tips på sökord: Paap Reeder, M70, HC, avgasvärden ___ Vagnparken: Länk |
|
|
vad gäller vanlig fel på E31, se Länk En rolig funktion är att om man ger fullgas, så kollar motorn ur AC-kompressorn för att minska belastningen på motorn. :-) ___ Vagnparken: Länk |
|
| Det enda jag hört ang Entusiastförsäkring är att den inte längre går att nyteckna...tro mig jag har försökt :o) | |
Ulke |
Tackar för infon Mugge. Får nog ta ochSpeja runt lite o snacka med lite kontakter och sedan genomföra en lite längre resa till det tyska landet för att bilda mig en uppfattning om det fortfarande går att uppbringa en i det skick man önskar..... Modellen tilltalar mig verkligen och är just en sådan som skulle kunna ta platsen som inventarie bland mina bilar :o) Jag gillar ju tanken på att behålla en bil vääldigt länge, och då krävs det ju också att den skall kunna ge något extra under en lång tidsperiod..... Visserligen skulle säkert en sprillans M6 kunna ge samma känsla och bestå länge, men tyvärr finns det saker som begränsar möjligheterna något i det fallet.. "Monetas"... //Ulke |
|
Jag hade satsat på 850 men allra helst 850 CSI. Räkna strax över 100 för en 850 av tidig årgång och runt 200 för en CSI. Har en kompis som letade 850 och det fanns många mellan 75 och 130 i tyskland, i varierande skick. I sverige ligger nog en fin 850 ganska mycket högre. Finns en sv såld -97:a 840 (tror den är blå eller lila) som endast gått ett par tusen mil med en ägare som varit till salu länge (i omgångar). Ägaren begärde drygt 300. /// Viktor Mer mos till folket |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.