|
|
|
|---|---|
|
Eftersom min kära 735i -87 är sjuk har jag kör jag nu 740 -93 istället. Det syns lite väl mycket på bensinräkningen tycker jag, är det rimligt att 740 ska suga i sig 1,3 liter per mil när 735 klara sig på 1,0 vid samma körning? Det tar nästan längre tid att åka till jobbet nu så jag kör inte hårdare. Jämför man bmw's siffror så är det 1,19 för 740iA och 1,17 för 735i vilket är en nästan försumbar skillnad. Jag misstänker att något inte sår rätt till i maskinrummet.. frågan är bara vad? Membranet är bytt och tändspolarna är ok så det borde kunna strykas. Massor med startgas har också används för leta andra vakuumläckor utan resultat. Dock finns det ibland ett 'sugande' ljud som kommer och går lite på tomgång som låter som en läcka tycker jag. Kan dock inte hitta var det låter. Bilen är chippad med ett okänt chip, kan vara en felkälla kanske Tomgången är lite låg, cirka 500 rpm men ändå rätt jämn och fin. Vad tror ni om det hela? //Magnus | |
|
min 740i E32 gick mkt snålt, upplevde den närmast som snålare än min 735ia 92.. så något verkar inte stämma BMW CS #5139 |
|
|
Min erfarenhet efter drygt 10 000 mil med 735 iA - 90 och 1 000 mil med 740 iA -93 är att V 8:an är mellan 1 och 2 dl snålare per mil. (1,3 l/mil resp. 1,1 l/mil). mvh Håkan |
|
| Instämmer, det går billigare med 740! | |
|
Tack för det! Då vet jag att något är galet med 740 bränsletörst. Då ska 'bara' problemet lösas också.. Är det någon som har nått att komma med förutom membran och tändningsproblem pga olja så skrivet det. Alla tips och rykten är välkomna! //Magnus |
|
|
Min 540 drog mycket bensin när lamdasonderna var dåliga. //Ulf |
|
|
Hej Jag är alltid misstänksam mot kattorna, när bilen har några år på nacken. Ett enkel konditions test är att mäta mottrycket i katalysatorerna. Snabb och billig test, för att verifiera, att du har rätt flöde igenom avgas systemet. Mer än 1.5 psi i mottryck vid 2500 rpm=inte bra |
|
|
Okay, lambdorna kolla jag innan sommaren och då var det ok, men de kanske har självdött då bilen nästan bara stått sedan i somras. Får ta och kolla upp det igen även om bilen bara gått 150 mil sedan senast. Den här mätningen på kattarna, hur genomför man den? Finns det något pluggat uttag man kan koppla in ett rör i och mäta? //Magnus |
|
|
Hej Plocka ur lambda sensor,ersätt med mätklocka. Kall motor och avgas system,underlättar. Hls Thomas |
|
|
Min 740 drar runt 1,5- 1,6 men jag kör 90% stadskörning med min. Jag funderar på att ersätta kattarna med rör nu när jag har besiktat den och se om det hjälper att få ner förbrukningen. Bilen har rullat över 35 000 mil men det ska ju inte ha nån inverkan på förbrukningen. //Per |
|
|
Triistar: Naturligvis! Så smart tänkte inte jag.. Då gäller det bara att tillverka en lämplig addapter att plugga i där och en mätare med rätt mätområde. Kan clas i sjön eller feltema ha något lämpligt tro..? M18x1,5 är väl gängan har jag för mig. //Magnus |
|
|
Hej Jga använde en billig,typ biltema klocka.Tror att jag använde gummikona och bara tryckte den emot så att den tätade och en person som höll stadigt varvtal.Avgassystemet hinner inte bli varmt så det är ingen fara. Tyvärr så kan jag inte finna min noteringslapp vilka värden jag hade.Men tänk på att billiga klockor inte är exakta,så behandla ditt värde som ett börvärde.Framför allt kan du jämföra med en annan bil,eller dom som har v8.Kan jämföra höger å vänster sida.När jag byter en lambda sond så ska skrota den och göra en riktig adapter, så man göra testen själv. Min 740 ligger på 0.98 enligt OBC.Det är iför sig manuell låda.Och normal körning. Hälften av körning är motorvägs fart i 130 km/h,och med farthållare inkopplad.Dubbdäck 235 sitter på och alltid motorvärmare på,jag har nästan aldrig en kallstart.Hls Thomas |
|
|
Hej Triistar, har länge tänkt göra det testet du föreslår men är rädd att få felkoder som måste återställas om man kör motorn med en lambdasond urskruvad. Testet beskivs ju i TIS och där står att man ska återställa felkoderna efteråt. Jag antar att det inte var något du råkade ut för? Har din bil lambdasonder både före och efter katalysatorerna? |
|
|
En stunds urkoppling av batteriet lär väl tömma felminnet mm totalt även på E38. //Magnus |
|
|
Då var lambdasonderna kollade, båda funkar utan problem både på tomgång och med lite högre varvtal. Det jag nu funderar kring förutom den lite låga tomgången (~500 rpm) är automatens kondition och dess inverkan på förbrukningen. Jag har precis fyllt på med 7-8 dl dyr bmw olja med oändlig livstid i den och spilde då ut lite av den befintliga oljan, den ser ju inte helt körd ut men jämför man med den nya så verkar den rätt gammal. Man kanske ska ta ett framtida krafttag och byta oljan plus filter och se om det gör att lådan går smidigare och snålare? //Magnus |
|
|
Är det en sådan här som användes till mätningen av trycket i avgasröret? Länk Annars tror jag nu att det är automaten som är boven i dramat om mina bensinpengar, den verkar vara svår att övetala till att aktivera lock-up som den borde. Efter min lilla oljepåfyllning tycks den nu emellertid ha börjat göra det oftare på landsväg och då dyker förbrukningsnålen direkt ner några deciliter. Jag kan tänka mig att utblandningen av oljan tillsammans med 30 mil landsväg i helgen mjuka upp systemet lite. Nästa steg på automatfronten blir nog att byta ut två liter olja eftersom jag har ytterligare 2 liter super extra mega specialolja stående. Steget efter det är väl att byta alla oljan plus filter och plastkulor i förebyggande syfte någon gång när väderleken blir bättre. Vad gäller den lite låga tomgången kvarstår fortfarande problemet. //Magnus |
|
|
Hej Bumse:Jag fick inga felmedellanden.Jag tror, att när man gör en kallstart så är inte lambda sonden i aktiv mode.Men som sagt jag har bara testat en gång på min egen bil.Jag har lambda sonderna före katalysatorn.Visste inte att det fanns bilar med lambda sonder bakom katalysatorn. Magnus: Mätaren som du länkar till är i princip likadan som jag testade med. Fast min har legat oanvänd i minst 10 år, i en bra ha låda. Hls Thomas |
|
|
Hej Triistar och tack för svar. Då ska jag föröka mig på en mätning. Har kört med skramlande kattar i över 10000 mil men aldrig märkt några egentliga nackdelar förutom ljudet. Har haft loss kattarna vid något tillfälle, men lyckades inte skaka ur några lösa delar trots ett idogt skrammel. Det där med dubbla lambdasonder är kanske något som bara sitter på amerikanska E38. Har läst om det någonstans och det finns ju med på bild i ETK men klickar man på den och har svenska inställt så får man upp text som talar om att delen inte är monterad i den aktuella bilen. |
|
| jag har dubbla sonder men min är tysktillverkad.Länk | |
|
Min är också tyskspecad från början, men är nog hur som helst för gammal. Trodde förut att 4 lambdasonder introducerades i samband med M62-motorn. Det antagandet stämmer dock inte med Triistars bil. Om man tittar i ETK verkar det som 750 i vissa fall har sonder efter katalysatorerna. Det kanske skiljer mellan 750 och 740 & 730. |
|
| de är förvärmning på kattarna på de senare modellerna. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.