|
|
|
|---|---|
|
Jag har ett glapp i framvagnen i min 320i touring e30 men jag har ingen aning om var det där pga att jag inte har någon kunskap om bmw bilar ännu. Om bilen är upphissad så går det att trycka hjulet innåt och utåt, dock inte någon längre bit. Vad kan detta vara? //Kjerling | |
|
Det kan vara spindelleden, yttre styrleden, inre styrleden, styrväxeln, främre länkarmslagringen, bakre länkarmslagringen, hjullagret eller fjäderbenslagringen. Med vilket handgrepp känns glappet tydligast? Är det "halv tolv", så är det mest troligt hjullagret. Är det "kvart i tre" är det mest troligt styrleden. Är det "tjugo i två" på högerhjulet respektive "tio i fyra" på vänsterhjulet är det mest troligt spindelleden. Det är svårt att beskriva handgreppen och hur det känns, men prova... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
heheheheh jesperado. om det är 17:32, vad är det för fel då? :-) |
|
|
CiM: Då behöver man ställa klockan! ;) Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag råkade ut för att stötdämparen skruvade ur sig ur fjäderbenet och glappade. //Magnus |
|
|
Lyfter denna tråd. Har ett glapp, vänster fram. Glappet kan framkalls om man tar tag klockan 12 med bilen nere (dvs. full belastning) det klappar även när man tar tag i fjädern. Dock är det svårt att känna om det är fjäder/dämpar-relaterat eftersom hjulupphängningen "hänger med" när man ruckar. Det går inte att framkalla detta glapp med upphissad bil. Hjullagret är bytt Krängningshämmarstag bytta Yttre spindelleder bytta Det vibrerar även när man bromsar lätt i farter över 100 km/h, men det kan iofs bero på vinda skivor. /Patrik |
|
|
dalis: Jättesvårt att svara med så lite information, men det skulle kunna vara fjäderbenslagringen... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Tackar Jesperado! Får kolla upp fjäderbenslagringen. När man ruckar på hjulet (grepp klockan 12) känns det precis som om det är hjullagret, men detta är bytt. |
|
| Du har kollat spindelleden? För det är väl det mest vanliga felet på bmw? Min var så slut att hela fjäderbenet/nav och allt glappade 1½-2cm utan svårigheter. | |
| ExHonda: De yttre spidellederna är bytt, men det kan ju vara de inre. Eller kan en slut bussning till bärarmen orsaka detta glapp? | |
|
För mig var det den yttre som var helslut. Jag är rätt så rockie på dem lite finare detaljerna på bilar, så har ingen aning om det kan vara dem inre spindellederna. Men har du möjlighet att hissa upp bilen, så är det inte så farligt mycket arbete att lossa hela länkarmen, då det kanske är lite lättare att se om någon bustning är slut. Men någon väl bevandrad eler beläst själ måste väl kunna detta på AutoPower?? |
|
|
E36 har bara en spindelled på varje sida. Är hjullagret monterat och spänt rätt? Det låter ju primärt som glapp i hjullager, detta uteslöt jag endast för att du upplyste om att det var bytt... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
morsan hade samma glapp i framvagnen på sin E36 318, och då va det ena stötdämparen fram som va helt slut! och ang. det här med innre och yttre spindelled.... den innre SPINDELLED och den yttre är STYRLED! ursäkta Jesperado..men det är besiktningen som ställer till det med vad delarna heter... |
|
|
anledning till att hjullagret byttes var pga av glappet, men detta glapp är exakt det samma efter monterning av det nya som är monterat och spännt korrekt (290Nm). De delar som jag menade med inre och yttre spindelled är del 3 resp. del 19 på denna bild: Länk Undrar om del 3 (bilden ovan) kan orsaka detta glapp? Tobbe_E30_325ik: ska kolla stötdämparen ingen men den verkar inte vara slut när man kör eller gungar till bilen. |
|
|
Tobbe: Nu blandar du ihop det ännu värre. Det finns bara en spindelled på varje sida, därför behöver man inte besvära sig med lägesbeskrivningar som inre eller yttre. Styrleder finns det två stycken på varje sida, en inre och en yttre. dalis: Del 3 på bilden är en länkarmslagring, del 19 är den enda spindelleden på bilden. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| Länk | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.