AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.437

Tips på BMW 750 iaL

milew
Hej

har haft bmw ett tag nu ( BMW 540ia -93) men har blivit sugen på en BMW 750iaL som en kille vill byta mot min 540.

Tänkte höra med er här om vad ni tycker om 750 iaL -91
Lite tips , priser på skatt, försäkringar (bor i Västerås), soppa förbrukning m.m.

MVH
Micke
Paap Reeder
... börja med att direkt fördubbla inköpspriset och lägga den andra halvan på delar och service.
den kalkylen håller i alla väder ... förr eller senare!

MVH /// Paap R
milew
Någon som även vet om det är samma typ av vxl låda i 750 -91 som i 540 -93?? med tanke på platskulorna!!

MVH
micke
ge
158
geson
E12 528i -79
"När Paap Reeder talar, lyssnar man"
Gamalt djungelordspråk från "BMW-djungeln". :-)

/Geson
ge
158
geson
E12 528i -79
Har inte haft några problem med växellådan.
Däremot med Hc-värden, som många andra.

/Geson
Jo
73
Jocke.L.
750iL -90
Plastkulorna finns inte i växellådan på 750 -91 så det är inget problem.
Paap Reeder
.. milew!

Kikade i mina gamla handlingar. 32 st bilar hade jag bokfört med 25 st olika "check"-punkter - typ mil, pris, bes, HC, drag, skin, färg, lucka ... o s v.
Allt sammanställt i XLS.

15 st ringde jag på. Ca 5-8 st var jag och tittade på innan jag bestämde mig.
Tog dryga halvåret.

Att jag nu har litet problems med min V12:a beror mera på mig och mitt kunnande än bilen samt att jag "för det mesta står på fullt".

Den skall gå klockrent mellan 0-250 ... och tyvärr så blir man ofta osäker och skall kolla det i tid och otid. Inga långa race men det kostar nog på även med "kortisar".

Det viktigaste är att den är rostfri vilket min är - obruten originallack under bakdörrarna.

Att ta ut 12 st kolvar, hona samt byta ringar är ett slit och kostar litet pengar men man har hela tiden grepp på läget.
Rosten däremot är "fan så mycket sunkigare att TVINGAS hålla på med".

MVH /// Paap R
milew
Tack för svaren, får väl se om det blir nått byte eller inte =)

www.hildebil.com tryck sen på begagnade bilar och sen på BMW 750 iaL

Säga gärna vad ni tycker om denna!!

MVH
Micke
Micke,

Den ser ovanligt fräsch ut på bilderna, även om jag föredragit orange blinkers. Det viktiga är dock att den är rostfri även vid närmre granskning, och att den FUNKAR SOM DEN SKALL i motor, drivlina och så vidare. Att budgetera en extra inköpssumma till reparationer är nog ingen dum idé (om man ska överdriva lite).

Mvh,
Kalle
________
Bilarna: Länk
Hej!
Skulle inte handla av dessa herrar på Hildebil - samtliga varningsklockor ringer vid ett besök.
De sysslar enbart med importbilar och gav då, i mitt tycke, inget seriöst intryck... Svarade svävande på frågor kring tidigare ägare i Tyskland, serviceböckerna saknade sidor, kopior på "fahrzeugsbriefet" gick inte att få fram hos dem osv.
I o för sig var det ett par år sen jag kollade på bil där, så det kan ju ha ändrats:-/
Det finns fler bilar närmare dig...ingen hit att åka från Västerås ner till Götet för att kolla på hinkbilar. Till handlarens försvar bör sägas att han faktskt saknar de obligatoriska vimplarna på gården:-)

/Magnus

Min samling:Länk
milew
ok,, men det är så att det är en privat person som säljer den genom dom,
En 19 årig kille som har egen rekondfirma,, så den ska tydligen vara riktigt fräsch i lacken iallafall!

Men men ,, man vet ju aldrig,, får se vad han har för papper på den,, han sa att den var väl dukumenterad i allafall.

MVH
micke
Oki...det är väl bara att önska dig lycka till, då:-)

/Magnus

Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
750n på hilde bil är jag sugen på med... kikade på den för ett tag sedan
den har tidigare ägt av "schnitzer" på detta forum, och verkar mkt väl omhändertagen.. dock är de ingen IAL som de står i annonsen utan en vanlig IA...
den är inte körd på vintern, och mkt fräsch i kaross och inredningen dock finns några småfel på den..

är själv sugen på den, hoppas den hamnar i rätt händer hos nån entusiast som bevara skicket, att börja bruksköra den året runt är närmast ett helgerån..

BMW CS #5139
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
bilen ägs en ung kille som jobbar på rekondfirman som hildebil anlitar fattade jag de som..
fanns ingen servicebok, men väldigt mkt kvitton och annat som "schnitzer" har kostat på..
bilen var ej besiktigad när jag kika på den, men de skulle dom fixa vid affär..

BMW CS #5139
milew
jaha,,

det var ju både bra och dåliga nyheter.
Hade hoppats det var en iaL,, men det var kul att höra att den var väl omhändertagen tidigare!!

tack för alla fina svar,
får se om det blir nått byte eller inte,!!
Hör av med med info hur det går nångång nästa vecka =)

MVH
Micke
Visa användare
1.716
635 CSi
325i T -89
525i Executive -96
635 CSi -86
B7 Turbo Coupé -86
BMWCS#5430
AlpinaCS#033
Försök få kontakt med "schnitzer" och fråga om bilen!

/Fredrik
Ja, jag visste väl att J.L skulle nosa upp den här tråden - det var bara en tidsfråga:-)))))
Säger J.L at den e OK finns det ju inte mkt att tveka över...
Lycka till!

/Magnus

Hej milew!
Jag var och provkörde bilen i höstas. Under min korta provtur, så märkte jag att framvagnen var mysko. Den vandrade fram och åter på vägen. När jag pratade med chefen, ( "ägarens" far ), så sa han att den behövde en framvagnsinställning. Vidare är gardinen till bakre högra sidorutan defekt.

Ngt mer mysko upptäckte inte jag då. Skicket iövrigt verkade bra.

Jag fick inte ngt förtroende direkt för företaget. Det var litet för mycket hästhandlartyper för min smak.
Samma ägare till rekondfirman som till bilföretaget, tror jag.

Sugen även jag...
milew
ok,, kul att många ger mig synpunkter på detta.

Tack ska ni ha grabbar.

Får se om det blir någon 750 eller inte, hehe

Tanten här hemma vill gärna ha en kombi säger hon =)
Så om någon har en kombi som ni kanske vill byta mot en 540 ia 93 så kan ni ju höra av er

MVh
Micke
milew
Tänkte höra om någon er här har varit och kollat på denna: Länk

MVH
micke
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
blir de någon affär? *nyfiken*
börjar bli riktigt intresserad själv...

BMW CS #5139
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.