|
|
|
|---|---|
| Jag har sedan någon månad kuskat runt i en Bmw 530 t -01. En underbar bil, men jag har ett problem. När bilen är kall och jag lägger i 5´an, verkar det som någon returfjäder hänger sig. Spaken går inte tillbaka till "neutral" vid 3´an utan stannar längst ut till höger under 5àn. Jag såg ett gammalt inlägg om detta men länken som fanns där var stängd. Är det någon som på detta sanslöst vakna forum som har koll på detta. Kan tillägga att jag bytt olja i lådan och smort upp länkaget utan framgång. | |
|
Länk /Udo Dirkelsniff Länk |
|
|
Hej Pepsen Jag är inte helt oberörd av ditt problem och den frustration du känner. Jag har själv en svårarbetad växellåda i min BMW och jag vet hur det känns; mycket av ”BMW-körglädjen” försvinner när växellådan krånglar. Du, jag och alla dem som säger att de har samma eller liknande problem i den tråd som Udo Dirkelsniff länkar till, har all anledning att undra vad den påstådda BMW-kvaliteten består utav. Min växellåda krånglar inte på exakt samma sätt som era, d.v.s. problemet är inte specifikt kopplat till just returen från 5:an, utan den är istället trög och generellt diffus beträffande växelläggen och tråkig i sin helhet. Jag har försökt att åtgärda detta allt sedan jag köpte bilen, framför allt genom att testa diverse oljor – Red Line:s D4ATF har jag inte hunnit med ännu – men problemet kvarstår. Numera misstänker jag dock att det är växellänkaget som är slitet och behöver bytas, med allt vad det innebär, men det är naturligtvis svårt att acceptera. Jag tror att forumet skulle uppskatta om du kom tillbaka med en uppföljning om vad du har gjort och hur det har gått. Ha det gott Ellinas |
|
|
Hej. Kul att se intersset för detta problem. I ditt fal tror jag mig nästan säkert kunna säga att det rör sig om ett länkage problem. En bekant till mig hade samma symptom och svor över Bmw´s sk körglädje. Han gjorde en väldigt enkel operation och hissade upp bilen och med ett smörjfett på sprayflaska smorde upp länkaget, och det blev en helt ny bil efter det. Prova det man använd inte 5/56 eller liknande, du behöver ett spray som har krypande olja med klistereffekt. Har för mig att Lenson har ett sådant som heter gc12 eller liknande. Jag återkommer efter mina operationer. //Peppe |
|
|
Hej Pepsen Ja, det här problemet intresserar mig oerhört mycket! Ditt förslag att smörja växellänkaget med den typen av smörjmedel du nämner låter mycket lovande. Det har faktiskt framgått även från andra diskussioner här i forumet på att just smörjning av länkaget kan i vissa fall ge ett gott resultat, men hitintills har ingen specificerat ett smörjmedel med sådana egenskaper. Men var finns exempelvis Lenson:s gc12 att köpa? Säljer ni det på Mekonomen i Segeltorp? – jag har för mig att jag läste i en annan tråd att du har en relation till just den butiken. Eftersom du skriver att du återkommer efter att har gjort egna experiment så antar jag att du bl.a. kommer att testa vad just det smörjmedlet har för effekt. Jag väntar därför med stor spänning att läsa om dina erfarenheter. Jag kan föreställa mig dock att problemet med den dåliga returen från 5:an kan mycket väl lösas med en bättre olja än BMW:s MTF_LT_1, framför allt en olja som har bättre köldegenskaper. Själv tycker jag att MTF_LT_1 blir svårjobbad redan vid -10 grader. Men var hittar man en sådan? De alternativa växellådsoljor som nämns här i forumet är Castrol:s Transmax Z och Red Line:s MTL och D4ATF men det är dåligt dokumenterat om huruvida dessa överträffar MTF_LT_1 eller inte. Det har i och för sig skrivits en hel del lovord om Red Line MTL men man skall komma ihåg att produkten är lämpad för BMW-modeller som är äldre än E39:an och vilkas växellådor inte var fyllda med lifetime-oljan MTF_LT_1 från början. Eventuella goda erfarenheter i äldre vagnar är därför inte signifikanta för vagnar med lifetime-olja som E39:an. Ännu mindre information finns det att läsa om hur D4ATF (Red Line:s egen rekommendation) fungerar som alternativ till MTF_LT_1. Och lika dåligt är det med information om hur Transmax Z fungerar, framför allt i en 5-växlad låda med MTF_LT_1 som original olja. Lycka till med dina operationer. Ellinas |
|
|
Hej igen. Jo det är sant att min relation till denna butik är ganska djup. Men varför jag nämnde Lensons produkt var för att min bekant använde den. Jag har inte deras sortiment i butiken. Detta med oljorna är ett mysterium som jag inte har fått klarhet i. Jag har pratat med tekniker på både Shell, Castrol och Red line, men ingen kan ge mig ett riktigt svar. Vare sig Castrol eller Shell rekomenderar någon av sina oljor till Bmw´s växellådor eftersom dom inte kan garantera funktionen. Red line å andra sidan säger D4ATF, jag provade att slå i den oljan i min bil men lådan blev skum i uppträdandet, lite "svampig" i växellägena, jag köpte MTF-LT-1 på bmw och då kändes det genast bättre. På Castrol var dom tveksamma till hur mycket friktion som MTL oljan gav, detta med hänsyn till synkringar m,m. Jag pratade även med Motorteknik i Huddinge som är erkänt duktiga på Bmw, dom hade provat Redline med använde nu bara MTL från bmw vid byten. På återhörande Pepsen |
|
|
Hej Pepsen Det var tråkigt att höra att Red Line 4DATF fungerar dåligt! Jag hade verkligen hoppats på att den skulle fungera bättre än Red Line MTL vilken jag har provat. Jag tyckte dock att den inte medförde någon som helst förbättring. Castrol TQ Dexron III fungerade faktiskt bättre än den i min växellåda. Jag vet inte vilken sorts relation du har med mekanikerna på Bilcentralen i närheten av din butik, men om du har möjligheten att ha en förtrolig diskussion med Mikael (Jag kommer inte ihåg hans efternamn men det är en ganska lång och smal kille) så tror jag nog att han kan ge dig tips om en bättre oljeprodukt. Han har nämnt för mig, vid ett tillfälle då vi var ute och provkörde min bil, att han själv använder en icke BMW-rekommenderad växellådsolja i sin 3:a som skulle vara bättre. Givetvis kom han inte ihåg namnet på oljan men han sa att den inte gick att köpa i detaljhandeln utan istället direkt genom någon oljeimportör. Namnet på importören hade han inte i huvudet heller. Jag tror dock att ”minnesbortfallet” kan bero på att ämnet är känsligt och att han som anställd på en BMW-återförsäljare måste ta hänsyn till vissa restriktioner. Enligt Lensons kontaktperson i Södertälje skall CC12:an finnas att köpa på Mekonomen i Västberg och i Sätra. Ellinas |
|
|
Hej. Jag vet att det finns flera meko butiker som säljer Lenson, men jag har en relativt nyöppnad butik, så jag har inte hunnit kolla upp alla olika leverantörer. Du är välkommen in om du har vägarna förbi, jag kan se till att det finns lenson cc12 att tillgå då. Trevligt med ett oljetips. Jag ska ta och prata med killarna på bilcentralen, jag har hyfsad kontakt med några på verkstaden. Jag kollar och ser om dom vet något. Mvh Peppe |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.