|
|
|
|---|---|
| Har haft problem med orolig tomgång ett tag och det är uteslutande när bilen har blivit varm, exempelvis när man frikopplar i vid en korsning så pendlar den några gånger mellan 500-1000 rpm. Det är inte alltid detta händer men det är mer regel än undantag. När jag besiktigade bilen idag så var det dessutom dåliga avgasvärden, någon som vet vad det kan vara för fel, misstänker att felen hänger ihop. | |
|
Det låter som om du har en dålig lambda-sond. Den mäter avgaserna och med den informationen blandar den rätt mängd luft och bränsle. Är den dålig får motorn fel mängd bränsle och följaktligen dåliga avgasvärden och knasig tomgång. Möjligt också att den drar tjuvluft någonstans.. |
|
|
Kolla din lambasond, be din lokala mw verkstad köra en diagnos test på din bil så ser dom om den inte reglera motorn rätt!! //Tobbe |
|
|
Tror inte att den läcker tjuvluft, har kollat ganska noga med att spruta startgas runt slangar och luftbälgar. Vad kostar en diagnostest att göra? |
|
RH Schnitzer |
Precis så var min bil och jag Bytte Lamdasond och vips började den gå perfekt igen.. men jag körde några veckor så och till följd av det så verkar det som att kattarna har blivit förstörda :( jag köpte min Lambdasond på Mekonomen för 800kr och den Funkar perfekt.. Bmw orginal kostar 1600 har jag för mej.. Lamdasonden verkar vara ett väldigt vanligt Fel på Bmw e36 men Lyckligtvis så är det ju inte ett specilellt dyrt fel att åtgärda.. Men jag Rekomenderar dej att Byta Lamdan så fort som möjligt för jag garranterar att det är den.. min bil tog även betydligt mer bränsle när lamdan var kass.. |
|
Jag betalade ca 400kr, Det var hos Lars Levin Bil i Värnamo.... //Tobbe |
|
| Får ta och byta lambdasonden då. Är det någon som vet om det är 4-pols eller 3-pols kontakt till en 325i -94? | |
|
Har för mig att det är 3-pols (ej säker) men det kan dom som säljer den ta fram. Cirka 1700 på Bmw och 800 på Motornord när jag bytte min. Mvh Anders S. |
|
| Det ska vara en fyr ledad lamda. Har nyss bytt min och då vart den att gå perfekt igen. Och det är samma lamda på din som på en volvo 850 och de är biligare än vad BMWs är. jag fick min nfrån en Demia butik eftersom man var osäker på om det var den. Kontakten på kabeln är inte den samma så man lär skarva kabeln. | |
| Bytte till "pirat" på min. Gick prima i några dar sen började det stula igen. Körde diagnos på bmw och fick felkod på lambdan. Mekanikern sa att eftersom lambdan opererar med så låg spänning så är den känslig för skarvningar/fukt. Bytte sonika till bmw original (1800 spänn!!) och sedan dess har den gått som aldrig förr. | |
| Hur svårt är det att byta lambdasonden själv? Någon som har gjort det? | |
|
Jag bytte min lambdasond själv(1200 kr på bildelsimporten) och efter det går den perfekt igen, du ska vara noga med skarvarna så du ej får fukt, enklast är att använda smältskarvar eller lägga en stor smältskarv över alla kablarna så är du på säkra sidan. Var noga med att först koppla bort minuspolen på batteriet så du ej får kortslutning, börja med att skruva bort kontakten som kommer från datorn och ta sen bort själva sonden ur avgasröret, gör det sen i omvänd ordning när du ska montera på den igen. Lägg lite kopparpasta på gängorna för att skydda mot rost. jojje |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.