|
|
|
|---|---|
|
Hej funderar på att köpa en ekonomisk BMW och har tittat på 318 e3 91-94. Hur pålitliga är dessa motorer? Jag har läst här på forumet att man måste byta kamrem väldigt ofta, är motorerna bra för övrigt? TAcksam för alla svar.. Wladimir Jigaroff | |
|
1,8L motorn års 88-94 har rem ifrån -94 så sitter det kamkedja. Vad man kan säga om 1,8L är att man får inte slarva med oljebyterna de är väldigt känsliga för just det. |
|
|
Som sagts här ovan, så har 318i E36 tom -93 den s.k. M40-motorn, som är begåvad med remdriven kamaxel samt en inte helt lyckad konstruktion av topplock/ventilmekanism. Dels är bytesintervallet för kamremmen numera så lågt som 4.000 mil (BMW fick lov att minska bytesintervallet efter alltför många haverier), dels är motorn mycket känslig för dålig olja - billig olja och/eller slarv med oljebytena ger ofelbart nedsliten kamaxel och 'knackande' ventiler, ibland så tidigt som efter 12-15.000 mil. Leta hellre efter en nyare 318 (-94 och framåt) med M43-motor, eller satsa på en sexcylindrig - då får du en 'skottsäker' motor med kedjedriven kamaxel. Eller hitta en bil med nyligen renoverad topp, och se till att den alltid går med fräsch kvalitetsolja! Köper du ändå en M40-försedd bil där toppen inte nyligen renoverats, bör du budgetera 6-8.000 för detta. /// Gunnar E. |
|
|
Förtydligande: Sexcylindriga E36 heter såklart inte 318, utan 320/323/325/328. /// Gunnar E. |
|
|
Jag hade tidigare en 318 -94 (M43 motorn) med kamkedja. Jag hade den mellan 9000-ca 14000mil och den gav mig ett problemfritt ägande och drog aldrig över litern oavsett hur mycket stadskörning det blev mellan tankningarna. Ångrar nästan att jag sålde den, den hade varit en utmärkt bruks/pendlarbil med tanke på dagens bensinpriser. Dessutom var det "rea" på servicepriserna jämfört med 328:an jag hade senare. Nu när dessa bilar blivit till åren verkar det som att 318 94:a eller senare är minst lika pålitlig som de sexcylindriga bilarna. Till skillnad från den känsligare M40 motorn har jag aldrig läst om något modellspecifikt problem med just M43 motorn. Om jag letat 318 E36 idag hade jag absolut valt en 94a eller nyare så du slipper problemen med känsliga kamaxlar och regelbundna kamremsbyten! |
|
|
Tack för alla svar...jag ska försöka hitta en 318is 92-, den motorn verkar vara bättre än m40 MVH Wladimir Jigaroff |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.