AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.301

Problem med Hjulvinklar

Im
22
Impeller
Bmw 325 -87
Tja, Har en 325 -87:a som är sänkt! tillföljd av snedslitna bak/fram däck. som jag ser så går bak inte att justera på e30! hur har ni löst detta?

Genomgång av bakvagn är på gång dvs nya bussningar och stötdämpare runtom!
Har någon bra tipps på vars man kan köpa sidokolar, sitter lilla M paketet på min (4 dörrar) om jag inte misstar mig, front bak spoiler och sidokolar!

Höj bilen bak, det är den enkla vägen att bli av med problemen.

Bygg om bakvagnen, det är den bättre vägen att bli av med problemen.

Problemet grundar sig i att du får en ganska grov toe-in vid sänkning av E30 bak. Sänker du 60 mm bak så rör det sig om ganska omfattande millimetrar toe-in...

/Anton
ni
656
niklas g
BMW e30
BMW 525 touring -92
höj upp inre fästet till bärarmarna ca 10 mm, då rätar du ut hjulen !
Im
22
Impeller
Bmw 325 -87
Det får ju bli att höja inre fästet då, kan ju inte höja ba,. hur skulle det se ut=)

Men då måste man ju göra den justerbar så man kan få rätt hjulvinkel?. Man kan ju inte direkt gissa sig till rätt punkt av fästet, eller är jag på cyckelpromenad?

Tack och hej

Im
22
Impeller
Bmw 325 -87
Missade ditt nicklas g ! Då tackar jag får snabba svar! MVH Patrik

Notera att det alltså inte är cambervinkeln (det som gör att hjulen står så här /-\) som ger det stora däckslitaget.

Det är toe-vinkeln som gör det...

/Anton
Im
22
Impeller
Bmw 325 -87
Hmm, Jag har ju slitaget på insidorna, närmast bakaxeln! visst ändras camber vinkeln då man ändrar höjd på bilen

Ja men det ger inte det grova slitaget som du upplever.
Camber i sig är ganska snällt mot däcket. Det är toe- som ger det grova slitaget och i kombination med mycket negativ camber så ger det ett snedslitage.

Om däcket står helt plant med camber +/- 0 och har +/- 0 i toe så komemr däcket slitas långsamt och jämt över hela slitytan.
Om däcket står med 2 grader negativ camber, inte helt ovanligt, och inte har någon toe att prata om så kommer däcket slitas långsamt och hyffsat jämt (du svänger väl med bilen ibland?) Då kompenserar den negatvia cambervinkeln för belastningen.
Om du har 2 grader negativ camber och dessutom cirka 2 mm toe-in (inte heller helt ovanligt på en sänkt E30) så kommer toe-vinkeln , som gör att däcket vill spåra inåt, göra att slitaget på däcket ökar markant.

Att man väljer att gå mot toe-in hellre än toe-out beror på att toe-in på bakhjulen ger en riktningsstabil bil som uppför sig lugnare än en bil med toe +/- 0. Toe-out på bakhjulen bör du endast använda dig av om du har stora problem med instyrning på bana eller i rallyskogen. Det ger en nervös bil som är svår att framföra riktningsstabilt.

Var det hjälpligt förklarat? Jag kan utveckla om det behövs.

/Anton
Im
22
Impeller
Bmw 325 -87
Okey, du kan nog skippa förklaringen! Bussigt av dig anton, lite klokare har jag nog blivigt!

Du vet inte av väghållnings grejor till e30, bärarmar, bussning osv! har för mig att det inte växer på träd
/MVH patrik

Allt är en fråga om vad du ska ha bilen till och vad det får kosta kontra hur mycket du kan göra själv.

Sök lite på forumet, det finns massor att läsa. :-)
Kvarstår det några frågor så fråga i en gammal tråd eller starta en ny.

/Anton
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.