|
|
|
|---|---|
|
Har kört min 120 i ett år nu, 2400 mil, och vill ha en service. Serviceindikatorn visar att den service ska ske i nov-06. Känns alldeles för avlägset. Vid kontakt med BMW får jag olika budskap. BMW group Sverige menar att fri service är enligt serviceindikatorn, alltså i nov. Har ringt runt till olika BMW återförsäljare för att få detta klarlagt. Endel säger som BMW group Sverige, meden vissa säger att var 2500:e mil kan man få fri service. Någon med erfarenhet av detta med fri service??? | |
| Det är ca 2500mils intervall på bmw men det beror på hur man kör. | |
| Håller med om att det är alldeles för lång tid/många mil mellan serviceintervallerna. Hur är det på andra bilfabrikat? | |
|
BMW har infört ett nytt service system på dom nya modellerna. Och fri service gäller som sagt enligt serviceindikatorn. Keep Your Distance! |
|
|
Sköll12: Det låter långt. Har inte du på din som på E90 att det är en massa olika datum för olika saker som ska bytas? Keep Your Distance! |
|
|
Clunsport:"Har inte du på din som på E90 att det är en massa olika datum för olika saker som ska bytas?" Jo, och när det gäller "vanlig" service så indikerar den 2006-11. För andra byten och åtgärder finns andra datum som ligger ytterligare längre fram. I nov. har jag säkert kört 4000 mil. Känns alldeles för mycket mil. I värsta fall får jag bekosta en service själv? På min volvo V40-03 är det service var 2000:e mil. |
|
| När du startar bilen så står det väl hur många kilometer det är kvar till service? Datumet som står är ett senast datum som servicen skall utföras oavsätt hur många kilometer bilen gått. När det börjar närma sig service (<1000 km har jag för mig) så säger bilen "service due" och då är det dax att beställa servicetid. //Leif | |
|
Det måste ju vara som LeifA skriver för antal mil (och hur dom är körda)måste ju ändå var det primära. Tidsfaktor är ju bara intressant för bilar som rullar få mil. Skulle man köra över 4000 mil innan det är dags för service så är ju inte gratis service i 8000 mil (= 1 service ) värt så mycket ;) ___ //Ulf |
|
|
LeifA: "När du startar bilen så står det väl hur många kilometer det är kvar till service?" Jag ska kolla när jag åker hem. Programmer: " Skulle man köra över 4000 mil innan det är dags för service så är ju inte gratis service i 8000 mil (= 1 service ) värt så mycket ;)" Precis vad jag tycker...!! |
|
|
Om det är som i E90/91, har du ett datum som markerar byte av bromsvätskan OCH en kilometerindikering som visar antal km kvar till nästa service (oljebyte etc.). Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
LeifA: Jo det stämmer. Den visade 12000km och 11-06. Alltså 1200 mils körning till eller senast nov -06. (Skulle alltså vara upp på 3700 mil för första service om man följer detta.) Johan B.: Jo det är samma på E87. Åkte efter jobbet helt sonika ner återförsäljaren och ville få ett klart svar: Efter lite diskussion fick jag upplysning om att det hade noterats mjukvarufel på serviceindikator på E87:or och att jag skulle in på service omgående + omprogrammering av serviceindikatorn!? Fick tid redan på fredag.Snabba ryck... Lite diffust fick jag besked om att service bör göras vid cirkus var 2500:e mil. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.