AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.962

Stora och lilla kylaren E30?

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har sett i en del annonser på börsen att det säljs lilla och stora kylaren till E30 med M20?
Finns det överhuvudtaget olika stora kylare till E30?
Kan det vara så att det istället är olika varianter till -88 och nyare och -87 och äldre?
Hjälp mig gärna att bringa klarhet i detta. Om det nu skulle finnas en större kylare till E30 med M20 skulle jag vara intresserad av en sådan om det skulle visa sig att jag har den lilla.
Vad är i så fall måtten på de olika varianterna?

------
BMW CS #04839

Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Är tveksam till att det skulle finnas olika storlekar i den betydelsen att dom skulle ha olika kylningsgrad.

Men som du säger så skiljer det sig på de olika årsmodellerna eftersom exp. kärlet sitter på olika sidor....

På 88 och senare så sitter exp. kärlet på vänster sida. Och går in i ett T kors.

men på 87 och tidigare så sitter exp. kärlet på höger sida och går in i vattenpumpen.

Har för mig det var därför kylarna från olika årsmodellerna inte passar. Va ett tag sedan jag stoppade ner motorn i min 320 touring...

Iallafall så vet du nu att dom inte har olika kylningsgrad utan bara inte passar rakt över på den andra "modellen"....

Har det inte att göra med om bilen har oljekylare eller inte?
//
469
///Mike B
523iM Limo -00
Sist jag mekade med e30 var kylet större om man hade ac. Tror inte det skiljer mycket men.

Om man har oljekyl eller inte kvittar. Går separata slangar från oljefiltret till oljekylet som är separerat från övriga kylsystemet.
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Faktiskt finns det olika storlek på kylare, det finns minst 4 olika versioner, 2 tidiga före -87 o 2 för senare modell från 88-.
Men sen finns det även storleksmässsigt olika versioner, beroende på utrustning o vart bilen skulle säljas nånstans.

Hade bilen AC och automatlåda var det den största kylaren, vilket är c:a 50% större än den vanliga standardkylaren.......
Fanns även en modell för ökenländer som var ännu större, dock inte så vanlig i Sverige.....

Så visst är det skillnad.

///Magnus
E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Måtten på dom vanliga modellerna är 440 och 550mm cellpaket!

///Magnus
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Som sagt, det flera olika storlekar.
Min bil som haft AC hade en längre, troligtvis 550 mm som E21 R skriver. Polaren har en topikkylare, samma höjd men maximalt bred.

Nu har jag lilla kylaren med orginal fläkt, och verkar inte behöva större. Jag körde 100 varv på Gälleråsen i sommras och tempmätaren stod bergfast där den ska.

Större kylare rymmer mer vatten och väger mer, vikt på fel ställe dessutom.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Tack E21-racing för ett utförligt svar!

Isåkare. Om din bil pallar banåka med liten kylare så borde ju min också göra det. Alltså har jag väl mer problem med fläktkopplingen än med kylaren antar jag?
Jag vill ju inte ha större kylare om det inte är nödvändigt, vikten som sagt... ;)

Att jag undrar beror också på att min bil egentligen är en 320i från början, och att dessa kanske hade mindre kylare än 325i, men så är det alltså inte?

------
BMW CS #04839

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Jag hade problem i våras med stigande mätare i kö, ny viscofläkt löste problemet.

Det finns ju oxå olika infästning och placering av gavlarna på kylarna beroende på årsmodell. Exakt när det byttes vet jag inte, men -88 har den nyare infästningen och gavlarna på sidan, -86 har den äldre med gavlarna upp o nertill. Nyare 4 cyl har expantionskärlet innbyggt i kylaren.

Bilder på min och en lös kylare till 320 -86 finns här:
www.gjersvold.com/bmw

Du får leta själv, för om man länkar direkt till bilderna, blir det bara små miniatyrer. Bild 49 och 50 är det.

Från startsidan klickar du på "Not categoized" så kommer du till albummet.

E2
1.649
E21-racing
750ia -88
335iT -89
325iT -92
520i -91
316i Compact -94
Banbil-E21 2.5i -79
Davve: Du "SKA" montera en elfläkt styrd genom termokontakt o relä!
Då slipper du problemen med viskofläkten......
Se oxå till o koppla den via en vippbrytare i kupen, så man kan köra fläkten manuellt när så behövs....

O 320 o 325 har i grunden samma storlek på kylet vid övrigt lika förutsättningar med utrust. o land.

///Magnus
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
E21-racing. Jag monterade el-fläkt styrd på termokontakt och relä förra vintern, det var bara så att fläkten var nog i minsta laget med sina 28cm i diameter, så jag fick montera tillbaka originalfläkten i somras igen. Ska "bara" ha fatt i en större fläkt, allt elektriskt sitter kvar så det är bolt-on. Det enda som fattas är en vippbrytare i kupén, smart! Någon som har bra tips på en stor fläkt som passar i det trånga utrymmet mellan kylare och motor på E30 M20?
Får förresten se hur långt jag hinner på den vinteravställda E30´n. Måste nog ställa på den ett tag då vinterbilen 518´n strejkar, diffen trillade av nyss på väg hem från jobbet...

------
BMW CS #04839

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Isåkare. Min kylare är som den lösa på bild nr:50.
Förresten, kör du din bil vintertid? Hur står den emot saltet i så fall. Jag börjar fundera på att skita i att ställa av den vinterhalvåren, se händelse föregående inlägg av mig. Är trött på struliga vinterskott som kräver all den tid som jag tänkt ägna åt E30´n i garaget...

------
BMW CS #04839

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Polaren har köpt en väldigt smidig fläkt ink styrbox för att ställa start och stopptemp, för under 1000:-
Jag har bild på den, men att flytta bilder till mitt album funkar just nu inte :(
Ska kolla med honom var han köpte den.

Min stora böjelse här i livet är iskörning, och den används även när väglaget kallar (snö), men helst skulle man villja undvika saltet.
Värmen är bra trots att den saknar inredning.

Har andra bilar för daglig transport, Japanska just för att det ska funka ;)

Fast att säga det där var väl som att svära i kyrkan ??

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Bilar med orginal elfläkt har ju den på framsidan ( M3 och AC bilar)
Men den är tung :(

Fast det kanske du redan viste.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Isåkare. Kolla gärna upp din polares fläkt! Den lät intressant.
Visste inte att M3 och AC-bilar har fläkten framför, det kanske funkar det också. Min tanke var att störa flödet framför fläkten så lite som möjligt.
Jag har ställt på E30´n idag för att vi måste ha tillgång till två bilar. Får se om jag ställer av den igen när jag fixat E28´n eller om jag säljer den struliga E28 istället för just nu är jag väldigt trött på den.
Japanska bilar är ju suveräna på att bara fungera, men det finns ju inte så många med drivning på rätt ställe vilket jag gärna vill ha eftersom vår andra bil är en tråkig typ med fyra ringar i fronten. Lite lek måste man ju ha när det är halt!

------
BMW CS #04839

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Ska kolla upp det.

Nä det har du rätt i. Min nuvarande bukskärra driver på alla 4, men är inte en tiondel så kul som 325an med svetsad diff :)
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Min 320 har AC och både el- och viskokopplingsfläkt.

///BMW - Was sonst!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.