AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
770

Kupéfläkten har slutat funka E30

Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
tjena. nu har fläkten efter mycket gnissel och rasslande slutat funka helt. man hör bara lite klick när man försöker skruva på den.

frågan är då vad som är fel? att en säkring gått låter inte troligt. räcker det att smörja lite kanske så hoppar den igång igen eller behövs fläkten bytas?

och vart kommer jag åt fläkten?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Fläkten kommer du åt genom att skruva av luckan i torpedväggen, från motorrrummet. Sedan är det några plastkåpor över fläkten som ska av (inga skruvar), sedan kommer du åt fläkten, den sitter fast med en klämma.
Har du lite tur kan du få liv i fläkten genom att rengöra kolen och spraya lite 5-56 över kontakterna samt kolen.

------
BMW CS #04839

Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
okay. finns det nån sprängskiss över hur allt ser ut? :)
Am
292
Amplify
325i Touring -89
320i -86
Behövs ingen sprängskiss... Bara lossa luckan inuti motorrummet som kabelhärvan hänger i. och följa tidigare postares instruktioner. Du kan inte missa den! det e det enda som sitter där under :P

svintoleffe
Risken är att fläkten har gjort sen om den stannat, man kan få igång den, men det tycker jag inet är värt försök o köp en beg istället, för du kan inet fixa lagrena på fläkten för dom är inbyggda i fläkten.=((((

Man får typ 200 kr elelr något för en fläkt på skorten om jag inte minns fel.

Länk Bimmern
MVH Leffe
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
det går mycket bra att fixa lagren i fläkten om den ser ut som e28ans!det är en del jobb dock,men man får en"ny"fläkt efteråt!köpa en på skroten är en chansning,ibland när man bytar fläkt på bilar där den sitter riktigt illa till så köper man antingen en ny eller renoverar den gamla om det inte gått för långt!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
dd. Sitter det "lösa" lager på axeln? Har ingen klar bild i huvudet över hur hela fläkten ser ut, det var några månader sedan jag fipplade med en fläkt senast . Jag har i alla fall två fläktar som skulle må bra av att antingen bytas eller få nya lager.

------
BMW CS #04839

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
om den ser ut som på e28 vilket jag inte vet,så sitter där små glidlager innuti en hållare om jag inte minns fel,det är mycket jobb att dela,men fullt genomförbart!har man fått ut lagren så värmer man dom med gasol lite grann,inte för mycket bara,sen lägger man dom i tri så att skiten i porerna löses upp,sen gör man likadant,fast lägger dom i symaskinsolja som porerna drar till sig oljan,så är det gjort från fabrik,får ej glömma att olja in filtringen om det finns nån,den är som en oljereserv!som sagt det är mycket jobb och man får vara försiktig när man tar av fläktarna så dom kommer på rätt plats igen,annars blir där obalans,sen blir den som ny om resten av motorn är ok såklart!
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Shit, det där lät pilligt! ;)

------
BMW CS #04839

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
det är det med!men den blir som ny,jag menar bara att köpa en på skroten är en chansning,vet ej vad en ny på bmw kostar?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Visst är det så, det är inga nya grejer man köper på skroten. Kan vara kasst direkt, efter en vecka eller hålla flera år. Man vet aldrig.
Förresten, fläktarna i E30 och E28 väldigt lika, i alla fall utseendemässigt.

------
BMW CS #04839

Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
hmm glömde fråga. är det själva fläkten eller fläktmotorn som är trasigt? eller är det samma sak?
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
man brukar säga fläkten!det består ju av fläkten eller fläktarna och motorn!
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
kollade lite idag. ändå jag ser är att en skruv ska lossas från torpedplåten i mitten? ser inte så bra vad som ska lossas egentligen :/
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
såg även att fjäderbensstaget måste bort. ajdå :/
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
är kupéfläkten samma i alla e30s? eller vilka passar i min 325-87 ?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.