|
|
|
|---|---|
|
Som sagt så funkar inte elhissen vänster bak. Varken på kanppen mellan stolarna eller knappen i dörren. De andra funkar perfekt. Sitter det separata säkringar till varje elhiss eller är det samma säkring till alla? Nåt annat tips på hur man kan lösa detta lilla problem? Tacksam för svar! /Kidde Åtta burkar är fler än fyra. | |
|
Fick som av en slump samma fel på elhissen vid förarsidan idag. När man trycker på knappen så hörs det "klonkande" ljudet, men rutan rör sig inte. Trodde först att det hade samband med biltvätt igår och lite kallt under dagen. Rutan rubbar sig inte även om man hjälper till lite på traven. Kollade säkringar och inget fel. Kan det vara fukt som kommit ner eller liknande För övrigt gjordes upptäckten i McDrive kön efter s k point-of-no-return...Kul att skrika ur bakrutan eller...Ingen höjdare i p-garage heller. Funkar det inte imorgon tänkte jag kolla med en verkstadskompis och återkommer då. Tacksam för hjälp. |
|
|
goobledigook: hehe, då gäller det att ha taklucka. Jag hade samma fenomen idag, elhissen vid förarsidan funkade inte, inte ens det obligatoriska klickandet man hör om man trycker på uppknappen trots stängd ruta, stendöd. Provade konstant under en halvtimmes körning, kände mig lätt klaustrofobisk. Stannade bilen för att handla, startar motorn igen och hissen funkar som vanligt. Mycket skumt, förhoppningsvis kan det vara lika enkelt i ditt fall. |
|
|
Stente: Här sitter man med dubbla takluckor och glömmer bort dem fullständigt..McDrive brukar ju ha bra frigång uppåt :-D Kanske man kan använda sitt dataspelstränade pekfinger imorgon med lite masstryck.. Kan ju hoppas på samma lösning som för dig annars. |
|
|
vad ni än gör grabbar....spray INTE vinylglans på nåra som helst av knappar till elhissarna eller takluckan...de va ett rent helvete MvH Mr-speed go for 540 manuell |
|
|
Du kan ju i alla fall trösta dig med att du inte kört in i en biltvätt och den tvärdog när du skulle hissa upp rutan :-) Hände min flickväns mamma, fast hon hade bara glömt att hissa upp!! Splitter ny cross country, hon sade att hon bara väntade på fiskarna när hon öppnade bildörren. Vägrade berätta det pinsamma för övriga familjemedlemmar. När någon frågade om dom fick låna bilen sade hon att hon skulle ha den och var tvungen att köra iväg en runda:-) Gick typ 100 rullar hushållspapper + byggfläkt i 3 dagar. Det kan alltid bli värre! |
|
|
Tjena på er! Ingen som svara Kidde seriöst, lite synd, jag har samma fenomen på 525:an på passagerarsidan, klonkar vid uppåttryck men inget i övrigt! Alla andra liksom takluckan funkar perfekt så även jag är lite nyfiken på om det är nåt annat än kylan som busar? [ www.tocnet.nu ] |
|
|
Min är stendöd!! Hör inget ljud alls. Någon med bra tips?? Spårade ur lite detta, men det gör inget:-)) Som sagt, tacksam för tipz!! /Kidde Åtta burkar är fler än fyra. |
|
|
Det sitter väl någon mickrobrytare som känner av när fönstret är max uppe eller nere. Kan vara den som bråkar. Mvh. Micke Olsson |
|
| Hej Kidde ! Jag hadde samma problem på min, dvs. fungerade varken på knappen på dörren eller mellan sätena. På min var det dock kabel brott ca 20cm in på stammen i dörren. Lite jobbigt att komma åt. Hittade även ett påbörjat brott på samma kabel i gummidamasken mellan dörr och B-stolpe (böjbrott på isoleringen), så det blev en ny kabel hela vägen. Passade även på att byta lampan i strömbrytaren på dörren när den var borta. | |
|
Tackar för tipset PJ!! Ska kolla upp detta. /Kidde Åtta burkar är fler än fyra. |
|
|
Se där ja! Tackar för tipsen, ska riva sidan o kolla såväl microbrytare som kablar. Tackar! [ www.tocnet.nu ] |
|
|
På min bil var det att gummi listen hade "åldrats" fast så att den höll fast rutan riktigt hårt... /Nicke |
|
| Prova att byta knapp mellan dörrarna. På min var det krångel med knappen. Så kan man iallafall utesluta det. | |
| Efter att du/ni verifierat att det inte är knappen, säkringen (bara en!) eller annat trivialt så lyft sen av dörrsidan, det är ganska simpelt. Kolla sen om motorn, mekansimen eller annat överhuvudtaget rör sig när man försöker köra rutan upp/ner. Skruvar har en förmåga att skruva upp sig när man öppnar och stänger dörrar hårt och ofta. Kör INTE motorn mer än nån sekund så länge det sitter fast, motorn blir rejält varm och brinner sönder. Felet KAN också ligga i relämodulen, men det verkar ganska osannolikt. | |
|
Har samma problem på min 535a, vänster fönsterhiss bak fungerar ej, varken knappen på dörren eller mellan framsäten... alla andra fungerar.. Annan konstig sak är att när jag kör ner framfönstren så ungefär halvvägs hörs en knäppande ljud, som om den gick emot något...vet ej om det är något att bry sig om... Ska kolla upp om det är ett kabelbrott...dock är det inte roligt att rota runt i dörrarna, gav mig på förardörren för att sätta dit plastskyddet runt handtaget...en jäkla röra i dörren och väldigt svårt att komma åt... |
|
|
Idag kände jag för lite uteaktivitet och tänkte kolla upp varför fönsterhissen vä bak inte funkade. Jag har ju Kiddes 530 som denna tråden började med. Den har alltid varit död, visste det redan vid köpet, så ingen överrakning. Det var det enda som inte fungerade som det skulle, vill ju att allt ska var ok. Började i fel ända, Kontaker, Relä osv funkade ok. Det var elmotorn som separerat från växelhuset, pga av att rutan gått för trögt. Puhh, kan bli dyrt tänkt jag. Efter en stunds funderande så bestämde jag mig för att försöka fixa den ändå. Tvåkomponenets expoxi, och 30 minuter senare vad motor och hus fixade. Starkare än nytt. Totalkostnad under 10 kr. Smorde listerna med teflon och länkaramarna med fett, Nu går den perfekt. Ska smörja samtliga hissar nästa vecka så behöver man inte råka ut för sådant i framtiden. Blev inte dyrt till slut.... |
|
|
Konstigt!!! har läst här i detta inlägget och dom flesta har problem med vbak! Min har med lagt av nu när det varit kallt (vbak), den bara klickar till men händer inget, OCH fönstret är nerhissat ca 2-3mm jobbigt när man inte har garage! Hoppas på värme! Våren o sommaren är välkomen! MvH Bmw 4-ever Länk |
|
|
Min klickade också, ström kom fram hela vägen: Kabelbrott är nog ovanligt bak, vanligare fram där man öppnar och stänger ofta. Inte alls så farligt som jag trodde att komma åt i dörren, kanske 15 minuter för att få bort inredningen, sen sitter motorn lättåtkommligt. Inga clips eller dyligt gick sönder. Låter som ett liknade fall. går ju ändå trögare vid kyla = större risk att det händer. |
|
|
Min vänsterbak fungerar inte heller alla andra fungerar men inte den , eller den fungerar vid knappen fram men inte knappen bak , trycker man in knappen bak medans man her ner den genom att trycka på knappen fram så stannar den , vad kan det bero på ? /Mvh Göran |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.