AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
968

Verktyg till oljeplugg i växellåda (M52TU)

ka
204
kaell
330xi -01
Vad är det för verktyg till växellådans oljeplugg?

Tänkte byta olja i lådan imorgon, men har inte tagit reda på vad det är för verktyg till lådans plugg samt fyllningsplugg. Är det någon som kommer ihåg ungefär vad som behövs?

Ska nämligen hissa upp på OK, och vill ogärna hissa ner o åka iväg o köpa verktyg ;)

Oljan som ska fyllas är Redline D4AFT.

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
ka
204
kaell
330xi -01
Ingen som vet?

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det är en vanlig sexkantsskalle ("mutterskalle") har för mig att det var 19mm eller så...i vilket fall är det en helt vanlig dimension i en verktygssats. Samma dimension på båda pluggarna.

Börja med att lossa övre pluggen så den inte har ärgat fast - lite trist att tappa ur oljan och upptäcka att man inte får loss påfyllningspluggen... ;o)

Kopparbrickorna skall bytas - köps lämpligen hos BMW för någon krona styck.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ka
204
kaell
330xi -01
Tackar för det! Läste mig till att det var 17mm på en E39 528, så jag tar väl med hela satsen då.

Visst, påfyllningspluggen först ;-)

Samt, kopparbrickor finns redan på lager.

Tack för det.

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
17mm kan stämma!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
ka
204
kaell
330xi -01
Äsch... det kvittar. Beställde oljan i Fredags förmiddag på MECA, Måndag skulle den vara där, tänkte då att på Tisdag sticker jag dit o hämtar den istället, så är jag säker. Men icke.

Aja, imorrn får det bli, om man får tid.

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
ka
204
kaell
330xi -01
Sådär, bytte olja idag. Stor skillnad redan efter några mil...

Fast, kopparbrickor? Fanns inga sådana på min bil iallafall. Gjorde som jag alltid gjort tidigare, skruvade i pluggen 1 varv och sedan hade packnings-silicon (max temp 260grader) på resten av pluggen.

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är "aluminium"brickor som brukar försvinna av yttre påverkan såsom vägsalt mm brukar kunna vara nästan bara pulver av dom.

///MVH Hasso
Länk
so
1.077
soda
523 -00
325i cab M Technic
version 335 -92
325 -06
118D -09

Exakt vilken olja använde du? Blev det stor skillnad? Köpte Redline och slog i min Civic Vtec för några år sedan, det blev som en ny bil att köra efter det. Upplever du samma förbättring även här så ska jag göra det på Z:an också.

Mvh Henrik
ka
204
kaell
330xi -01
Okej. Då tror jag det är bättre med nån form av klet i gängorna. Dock så verkar pluggen vara konformad, så jag tror den sitter ändå. Men det är ju lite nervöst o dra det sista ;)

Soda: Har inte kört så mycket än, men helt klart stor förbättring 3-4-5:an. så det rekommenderas verkligen. Jag hällde i RedLine D4ATF efter rekommendationer här på forumet. Min är en -99:a med s.k. full-life olja enl. BMW, alltså inte sådan man ska byta. Rekommenderas verkligen då det är så lätt fixat. Oljan kostade 150kr/litern (1,2 ungefär i lådan) samt att det är gjort på ungefär 20minuter.

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.