|
|
|
|---|---|
|
Lämnade in min bil till BMW för byte olja/filter. Frågade aldrig vad dom använder för olja utan tänkte att ”det där vet dom nog bäst”. På fakturaspecifikationen står det att de använt Castrol RS till ett pris av 130 kronor litern (!). Så vitt jag vet är det Castrols ”värstingolja” och jag frågar mig om det är nödvändigt till min 320i –90 eller om det överhuvudtaget är lämpligt? Eftersom jag inte ägt bilen mer än ett par veckor så vet jag inte vilken olja den gått på tidigare men jag har märkt att bilen har högre tomgång direkt efter start än tidigare, dessutom tar det längre tid för oljetryckslampan att slockna, förut gjorde den det direkt men nu tar det 1-2 sekunder, är detta normalt? Skadligt? Vad kör ni på för olja till era (äldre) bilar? | |
stimpenbmw |
bmw i malmö kör castrol slx olja i alla bilar. den kostar väl 170kr litern? 0w-30 helsyntet. Jag själv kör mobil 1 helsysntet 0w-40 i min 93a eftersom castrol slx e så dyr. Tar man hand om sin bil tycker jag man skall köra helsyntet olja i den även om den är äldre. Jag vet även att citroen i malmö kör valvoline helsyntet i alla bilar de får in. En nämde dock att vw kör delsyntet till sina bilar. Tror ej att det är ngn fara med din bil. Jag skulle själv kört helsysntet om jag hade den. besök #bmwpower på dalnet! |
Axel |
Du har lägre oljetryck vid start eftersom helsyntetoljan viskositet vid kallstart som den gamla oljan hade vid full drifttemperatur.Därför kommer den också fortare ut till smörjställena.Detta plus starkare oljefilm och längre bytesintervall är den stora vinsten med helsyntetiskolja.Tror att du även skulle kolla den lilla o-ringen på oljefiltret för är den sönder så rinner oljan ut ur filtret och måste då fyllas igen innan fullt oljetryck erhålles.Lyft på locket till filtret längst ner på stången skall det finnas en liten o-ring. R6 är bäst |
Axel |
Ursäkta stavfelen och glömda ord,men jag kan motorer betydligt bättre än att skriva maskin(Det tar så lång tid) R6 är bäst |
|
hmm...ja har hört att i lite äldre bilar så ska man ha t.e.x som ja då Mobil 1 delsyntet eller va de nu var...har ja fel eller rätt =) MvH Mr-speed go for 540 manuell |
|
|
Själv kör jag på Castrol GTX3 i min 520i -86 som jag köpte på Mekonomen, kostade 79kr/l, det får duga så länge det inte är jag själv som kör bilen utan min mor... //Cosmos E28 Registret # 160 o/_______\o Oo=00=oO []=****=[] |
|
|
"...min 520i -86 som jag köpte på Mekonomen" Sen när säljer Mekonomen bilar? ;-) |
|
|
Det finns många teorier om bästa motoroljan. Bayerische Motor (ej aukt. BMW-verkstad i Göteborg) kör bara med mineralolja från Kendal. De hävdar att de bytt många kammar som körts ned på 10.000 mil när de gått på del- eller helsyntetoljor och varit servade enligt bok hos andra aukt. BMW-verkstäder. Deras motivering till att mineralolja är bättre är att den häftar kvar på nockarna på kammen vilket del- och helsyntet oljor inte klarar. De drog också en story om en kund med en 535i-88 som de servat sedan ny med mineralolja och den bilen har gått över 50.000 mil utan att motorn har öppnats. Jag ville inte köra på mineralolja i min 525i-89 eftersom den gått på del- och helsyntet sen ny så jag bytte olja själv och slog i Castrol delsyntet. (Jag har motorvärmare så min bedömning är att merkostnaden för helsyntet inte är motiverad.) Stefan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Enligt Anders S: på detta forum som är "oljeexpert" så är problemet med vidhäftningen som helsynteten hade i början var löst med estertillsatser så det ska inte var ngr som helst bekymmer med det längre. Det böts en väldig massa kamaxlar under slutet av 80-talet på bilar som tidigare gått på mineralolja. syntetoljan var en av orsakerna , en annan att det fanns härdingsproblem vid tillverkningen av kamaxlar som drabbade flera olika Tyska bilmärken under en period. Kör själv på Delsyntet för första gången i mitt liv. killarna på verkstan använder den själv trots chansen att välja helsyntet då oljan är gratis för dom. MVH Hasso |
|
Hasso, Tack för det klargörandet. Man blir alltid lite rådvill och tveksam när man får råd som man inte riktigt förväntar sig. Det händer ju då och då att man lyssnar med olika verkstäder och de har ju sällan samma råd att ge trots att de är BMW-experter... Då kan jag lugnt köra vidare med min delsyntet. Jag har faktiskt kört Castrol delsyntet sedan -95 (ca 10.000 mil)och nu har bilen snart rullat 21.000 mil. Drar inte en droppe olja och går som en klocka, tysta ventiler. Så om det hade varit problem med annan olja än mineral så borde jag ju märkt det själv iofs. Stefan |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Kör Always(nicht ultra) med Mobil.Och så länge det finns Mobil så byter jag inte, använt det i 20 år utan en motorskada på alla biler jag haft. Fuskar ibland med Hydros oljor till vardagsbilen de funkar bra också. MVH Hasso |
|
När shell bytte kamaxel på min så bytte de även olja. Han som bytte bort mitt "endast mobil 1 i motorn" klistermärke och förklarade att BMW inte alls ska ha det för då slits kammen ut. Talade han sanning eller ljög han?? önskar köpa sido, bakjol till E30 83-87 |
|
Bmw använde själva Mobilolja för ca 2år sedan sedan gick de över till Castrol men inte gör de det för att den är bättre utan det är väl ekonomin som styr där. Så det var nog en sanning med modifikation MVH Hasso |
|
Hasso, Med hänvisning till ditt klarläggande inlägg, du var också inne på dåligt härdade kammar på 80-talet. Vet du om kammar i M20-motorn från-89 var bättre eller sämre än övriga år? MVH Stefan Stefan |
|
Så specifikt kan jag inte svara, men jag vet att det böts en del kamaxlar på E34 på den verkstad som jag lånar, 535 var ev något mera drabbad, diskuterade detta då det stod en 535-90 för nån månad sedan som jag lade ett bud på.De kammar som var dåliga är förmodligen ytbytta på så pass"gamla" bilar om de gått ngr.mil.De gick ner sig ganska fort.MB drabbades rätt hårt också. MVH Hasso |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.