|
|
|
|---|---|
|
Min 520i-01 har rullat 10000 mil, 95 procent landsväg. Har utvecklat en speciell teknik, som jag trodde var ekonomisk. Jag använder "aldrig" bromsarna. Håller avstånd, växlar ner, motorbromsar. Men jag har fått lite att tänka på. Besiktningsprotokoll, bra att veta: Färdbroms bromsskiva, bak, båda sidor, rostangrepp/liten anläggningsyta. - Får jag rekommendera en sportigare körning? Bilprovaren var en trevlig, ung man som ville väl. - Bromsarna skall arbeta, förklarade killen. Jag körde som en biltjuv för 40 år sedan. Men nu har jag klarat mig från fortkörningsböter i 30 år. Det betyder inte att jag håller 110 på motorvägen. Men jag kör vårdat. Tacksam för synpunkter på problemet. | |
|
Vodnik: Bra fråga. Svaret är väl NEJ, du behöver inte köra sportigt. Samtidigt är det så att dom har inte hängt på bromssystemet för att det inte skulle användas. Man måste trycka till lite i mellanåt annars får du problem som dessa i och med att, som jag tyder det, du har flytande ok. Trycker du inte till på bromsen kan inte oken justera in sig och då får du detta fenomenet. Är det sedan så att du kör på vägar med grus så finns det större risk att allt sätter sig. Jag kör en BMW 728-96 som jag kör med mjukt och fint.. Det är ju en komfortvagn trots allt men lite då och då på väl valda platser trampar jag till. Jag lever enligt den regeln att sträcker du inte på dig någon gång då och då (ex. efter du vaknat) så mår du inte bra i kroppen... Och så är det med bilar också. En bil ska användas, man ska inte köra korta sträckoroch man måste trampa till på bromsen. Vill du inte ändra din körstil tycker jag att varje dag när du hoppat in i bilen och startat motorn pumpar du en två till gånger på bromsen så systemet "sträcker ut sig". Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
Helga |
Kunde inte sagt det bättre sjäv än mr-bear. Räcker att trampa till ett par ggr om dagen så att bromsarna får jobba. //Helga |
|
I Sovjetunionen så stog det i förarhandboken att enbart en usel förare använde färdbromsen. Kontentan var att bilarna hade inga fungerande bromsar. Man fick vara lycklig när handbromsen fungerade. Detta är ingen skröna. jag har själv upplevt bilfärd utan bromsar i sovjet (Lettland). Lite pirrigt. ;) Själv är jag av åsikten att bilen är till för att brukas. Man måste rensa ut maskineriet då och då. Både bromsar motor och jag mår bra av det. ;) Det innebär inte automatiskt att man skall köra som en biltjuv. En BMW är alldeles för raffinerad för det. Se till att motionera varvräknaren och upplev det silkeslena morret genom registret. Bromsa ner framfarten sofistikerat och avsluta med en stillsam bakvagns ballett. Doctors orders... ;) |
|
|
Det händer lite då och då, bara för att jag ska värma bromsarna ordentligt och skrapa bort så mycket skit som möjligt att jag ligger i minst 110 och sedan ställer mig på bromsen men inte så hårt så att ABSen får jobba.. Det fanns ingen bakomvarande iheller såklart. Tilläggas bör att jag aldrig har haft problem med bromsarna merän slitage och sådant Med vänliga hälsningar Patrik A |
|
|
Fortsätt köra som du gör men se till att använda bromsarna ordentligt då och då, t ex på en motorvägsavfart. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.