AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.419

koppling - "flywheel"

52
2
525ix-94
BMW 525ix - 94
Efter viss efterforskning ifrån tidigare inlägg inser jag att kopplingen börjar vara slut. Jag hoppas dock att det finns någon kunnig mekaniker eller bevandrad lekman som kan hjälpa mig ytterligare.

Insåg att det var problem för 1 månad sedan när kopplingen kändes "grynig" vid "uppsläpp" (dock endast när bilen var igång). Någon som känner igen sig eller vet vad detta fenomen bottnar i?

Igår upplevde jag även ett slirande, såväl vid acceleration ifrån stillastående som på högre växel när vi körde 120... Bor i bryssel och har lite språkproblem, talde med en mekaniker som menade att man även ev. var tvungen att byta "flywheel" (svänghjul?).

Vad är sannolikheten att man behöver byta båda, finns det möjlighet till kvalificerade gissningar? (ny koppling 4700kr, det dubbla med nytt "svänghjul"...)

Byts vanligtvis uttrampningslagret vid kopplingsbyte (brukar det ingå ifall BMW byter koppling?) Vet någon vad det heter på engelska el. franska?

Ifall någon orkat läsa ända hit är jag oerhört tacksam för ev. svar!

Vänligen,
Jonas

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Urtrampningslager bör bytas och det gör dom nog också utan att du behöver säga till men fråga för säkerhetskull , lagret heter: Clutch release bearing på engelska.Svänghjulet kan behövas bytas om slit ytan blivit ojämn eller om gummit är dåligt i ryckutjämnaren(twin mass konstruktion) , jag skulle även be dom byta lagret(GROOVED BALL BEARING 15X32X10 )som sitter i centrum av svänghjulet och som stödjer ingående axel till v-lådan.
52
2
525ix-94
BMW 525ix - 94
Är oerhört tacksam för svaret, detta torde underlätta nästa samtal med verkstaden... En fråga till, är svänghjulet en "förslitningsdel" som är bra att byta medan de "ändå håller på" eller är det något som är "helt ok" vs. "måste oundvikligen bytas"? Knepig formulering....

/Jonas
to
708
toby 2001
Bmw Z4 3,0 2003
Normalt så byter man inte svänghjul, utan bara lamell, tryckplatta och urtrampningslager.

Men på vissa bilar så sitter ett dubbelmassesvänghjul, det kan ibland ge upp, sitter oljefyllda-gummikuddar som fungerar som ryckutjämnare, dom kan gå sönder och läcka ut sin olja om koppligen har slirat mycket...

Men jag tror nog att du klarar dej med ett vanligt kopplingsbyte.

Mvh Tobbe
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.