AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
787

Är det termostaten?

Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Tjena! Jag har på grund av mycket salt och skidsemster låtit min bil stå stilla drygt 3 veckor.
Hade den ute och körde idag och till min förvåning så går den inte upp i temperatur. Visar på det övre blå som mest när jag kör. Annars brukar den gå upp direkt.
Är det termostaten som jag misstänker?
Får ta och byta den. Verkar konstigt att den lägger av i samband med att bilen ståt stilla.
Fl
1.526
Flayer
318 Cabrio - m50b25
ja

Länk
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Termostaten är bara till att byta, inget behöver nollställas eller så?
Är det ett vanligt fel att de lägger av?
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Troligen, men hur är kylvätskenivån och hur ligger frysskyddet?

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
kolla så att du har glykol i vattnet och att det inte fryst i systemet. kan vara det. men mest troligt så är det väl termostaten. dom brukar ju pajja.

KICK IT!
fl
79
flubbber
328 coupe -95
det är termostaten till 100 % den öppnar o så, men den stänger
inte just därför så kommer den bara till d blå io med att den inte stänger för vattnet så hinner d inte bli så varmt...så d e ju ingen större fara o köra med d så som d e nu...

RR
384
RR99
535d -11
640i cab -12
Klart man inte ska köra omkring med en motor som inte uppnår rätt arbetstemp, det både sliter på motorn och ger sämre avgasvärden. Få det fixat snarast är mitt tips.
Jag hade precis samma bekymer med min bil för ett tag sedan. Hade inte kör på en en månad och termostaten gick sönder, bilen kom inte upp i arbetstemperaturen. Jag frågade på BMW om det var något fara att köra så där och han så att det var inget fara alls men jag byte ändå den.

Mvh
Mauricio
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Termostat kostar 250 på mekonomen och är av samma fabrikat som BMW säljer under beteckning "orginal" men dem slår på ca en hundring på priset bara för BMW märket på påsen.

Det som måste göras i samband med ingrepp i kylsystemet är en ordentlig luftning efteråt. Du har den ökanda M50 motorn som kräver lite tålamod, är du tveksam så kika under mek tips så finner du bra ledning.
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Då är det mer än jag som fått problem med temostaten efter stillastående.
Givetvis ska den bytas så snabbt som möjligt. Kommer inte att köra med bilen förän den är byt. Eftersom jag har en ganska tuff körstil med mycket varv så lämpar det sig inte att köra alls förän motorn når arbetstemperaturen.

MD, ska läsa på mektipsen om hur man luftar ordentligt.
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Någon som vet om man måste byta kylarvatten på samma gång?
Om man klämmer slangarna så borde det underlätta rätt så mycket.
Luftningen borde bli ganska mycket enklare då.
Vet att de gör så på volvo bland annat.
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Har nu varit och inhandlat en ny termostat på mekonomen.
De hade inget teromstathus, och lagerförde ihlr inget.
Måste man byta detta? Vart kan jag köpa det annars?
Visa användare
88
mikael_a_
325i Coupé -95
jag hade samma problem som du christoffer, när det var några minus ute så kom han bara lagom över det blåa. Förrutom om bilen stod stilla på tomgång länge, då gick den upp till "kl12"
Jag bytte termostaten, för en vecka sedan och nu står nålen hela tiden rakt upp som den ska.
Jag har också läst att man ska byta termostathuset men dom som jag köpte termostaten av hade inga sånna hemma så jag struntade i det.
Det varkar funka, jag fuktade oringen med silkon och hade på lite packningmassa på tub runt hela termostathuset.
Detta har iaf hållt tätt för min del.
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Okej tack för tipset med packningsmassa, får se till att det finns hemma innan bytet sker i helgen då.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.