AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.886

Värdering: 318i -02, 6000 mil enl. "gröna listan" ?

Sida 2 av 2
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har fått lite mer info hur det förhåller sig egentligen när du får köpa bil av en bekant som får köpa bilen billigare på grund av anställning. Vägledning finns i det så kallade "traktorfallet" (RÅ 1962 ref. 46) där en man "A" beskattades för att hans bekant "B" fick köpa en traktor billigare på grund av "A:s" anställning inom en ekonomisk förening. I detta fall skulle detta alltså innebära att tjänstebilsföraren på Kalles arbetsplats kommer att förmånsbeskattas för att Kalles pappa köper bilen. Frågan är ju hur sugen han är på det... Grunden för denna beskattning är att tjänstebilsföraren har disponerat förmånen att köpa bilen billigare. Sedan att han överlåtit den förmånen på Kalles pappa är ointressant. Eventuell skatt faller alltså på den första tjänstebilsföraren och inte på Kalles pappa. Detta förutsätter givetvis att skatteverket upptäcker det hela vilket de med all säkerhet inte gör utan en omfattande revision (som är ganska osannolikt).

Fakta kommer från en Jur Dr på HHS i Stockholm så informationen ska vara korrekt.

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
Andreas/Lövet,

Tack för den utförliga klargörelsen!

Mvh,
Kalle
________
Bilarna: Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Åker farsan ståndsmässigt numera, Kalle? Din profil tyder på det!

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Erik,

Det är inte riktigt färdigdiskuterat ännu, så jag vet inte. I dagsläget verkar det dock inte som att denna bil kommer hamna i familjen.

Jag är dock fodervärd åt bilen i väntan på ett konkret besked - en riktigt trevlig bruksvagn även om den saknar det där "lilla extra".

Mvh,
Kalle
___
jimmy/bmw
Måste bara fråga vart kan man hitta den där gröna listan ?
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

För att undika ovanstående skatteproblematik så är det många företag som låter ett par handlare lägga bud på en utgången tjänstebil och sedan har den fd leasingtagaren eller ibland andra på företaget möjligheten att köpa loss bilen för genomsnittsbudet från handlarna (är inte 100% på detaljerna om budgivningen då jag aldrig haft tjänstebil). Hos oss gissar jag att det är knappt hälften som köper loss bilarna själv även om det verkar som det i regel är en bra affär. Dock inte som förr i tiden då man betalade restvärdet för bilen och kunde göra en nätt vinst på 40-50' men det var väl detta som Skatteverket kom på och reglerna ändrades...

___
//Ulf
jimmy/bmw:
Gröna listan hittar du i varje bilhandlares bakficka.

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Pe
179
Petter1
330iM-03
DEn billigaste med dom milen börjar på 150.000 på bytbil.com,så allt under 120´är ju kanon..

Gröna och vita listan kan man köpa här om man vill betala
Länk
Jag har den nyaste "Gröna listan" nummer 1/2006 här hemma och den Bmw 318 -02 som Kalle H beskriver är värd 105.500 kr FÖR EN BILHANDLARE ATT KÖPA IN ALLTSÅ enligt listan.

///
Tack för alla svar. Min far har köpt bilen.

Mvh,
Kalle
___
Då får man gratulera honom! "Lagombil" kan man väl kalla den. Ny o fräsch kärra med små ägandekostnader och till bra pris dessutom...

///
Rolex,

Skall vidarebefordra din gratulation. Det är hans första bruks-BMW. Hoppas nu att bilen funkar bra så det inte blir hans sista.

Priset blev för övrigt något högre än vad "Gröna Listan" anger, beroende på lite olika faktorer.

Mvh,
Kalle
___
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
Fast Kalle, det är ju rätt sällan man erbjuds köpa något under vad gröna listan säger=)

Grattis!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.