AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
8.887

Värdering: 318i -02, 6000 mil enl. "gröna listan" ?

Sida 1 av 2
Hallå!

Håller på att få över farsan att byta vardagsbilen Peugeot 605 mot en BMW... (en ständigt pågående process). Nu vill det sig så "väl" att tjänstebilsförarna på min arbetsplats har beställt nya bilar, och ska således byta in sina 02:or. . Ett alternativ till att de byter in bilarna är ju att sälja dem till någon annan på firman (troligen till samma pris som det inbytespris bilen värderas till hos handlaren).

Då är frågan var ett sådant pris skall hamna, för att vara förmånligt för min far som köpare. Bilen som är intressant är en 318i -02, byggd 02/02 och således med N42B20-motor = Valvetronic/143 hk. Stålblå metallic med shadowline, komfortpaket, de snygga femekrade original 16"-fälgarna, sportratt. Ganska typiskt svensksålt snikig med andra ord... Bilen har gått 6000 mil och är i mycket fint skick. Har körts av en äldre herre som skött den väl. Inga repor/bucklor/rost såvitt jag sett, och inga problem maskinellt/mekaniskt.

Vad ska pappa betala? Vad är bilen värd i inbyte ungefär? "Marknadspris" för liknande bilar tycks vara 130-150 000:-...

Mvh,
Kalle
________
Bilarna: Länk
148.600 enligt bilpriser.se
Inbytespriset ligger gissningsvis runt 95-100 kkr. Kanske tom lägre.
Ring in och fråga på bmw, det är enklast så.

Kul att din pappa äntligen tar sitt förnuft till fånga :)

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Jag fattade lite fel sorry Kalle tur att Volvokungen var på alerten:))
Dessa ständiga påhopp :)

Min 330 värderades 55 000 kr under vad den såldes för enligt "gröna listan" om det ger en hint om hur skev bild den ger :)

Länk
Skev bild är kanske fel ord, snarare påvisar det vilka marginaler de iregel finns mellan ett inbyte och en försäljning av en beg bil i hallen.

Länk
Gröna listan funkar bäst på bruksbilar av allmän karaktär. Vissa vagnar som eftersöks av "entusiaster" typ BMW coupé och liknande värderas mycket på skick, färg, historik, utrustning. Något som är mycket svårt att få med i den gröna listan. Speciellt då vissa mindre skötta exemplar med fel färg och utrustning drar ner medeltalet rejält. ;) Inga handlare som jag vet följer listan slaviskt. Man tittar på bytbil och blocket samt på vad man har ståendes i hallen innan man ger ett bud. Jag gissar på 100 -110, men det är bara en gissning.
St
130
Stefan T
M135i -13
Kalle:

Enligt Inter-Global 4/2005 (den senaste) står en sådan bil i 109k. inklusive komfortpaket.

Detta borde ge en bra bild av vad företaget kommer få vid ett inbyte, de flesta handlare använder ju denna lista rakt av vid inbyten.

Mvh
Stefan
Jag tackar för alla svar! Tror själv på 100-120 000:- Köper man för detta pris så känns det åtminstone som att man har "tjänat" in ett års värdeminskning eller så.

Fortsätt gärna komma med synpunkter!

Mvh,
Kalle
________
St
130
Stefan T
M135i -13
Tror också att din far borde kunna köra ett år utan alltför stor värdeminskning. Låter som ett klockrent köp, känns som väldigt mycket bil för pengarna.

Funderar själv på att gå tillbaka till E46, en mycket trevlig bil.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Restpriset är väl beroende av hur leasing lades upp, t.ex. så fick min bror köpa loss sin S60 2,4t -02 (Nypris 310.000:- inkl. extra utr) efter 3 år för ca 100.000:- (30% + lite avgifter) (Sålde den dagen efteråt för 147.000:-).
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En sådan affär kan vara bra att hålla lite tyst då vinsten nämligen är skattepliktig...
(Enligt gällande rättspraxis är skillnaden mellan inbyteslistan och det du köper loss bilen för skattepliktig. I detta fall skulle alltså skatten varit 0,3 x 47000 = 14100)

//Lövet

Excusa me, vir optime, cogitio inquis tibi nomen "fatuus" es?
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Nu var jag för snabb. Det var ju inte inbyteslistan som värderade bilen till 147000 (den värderingen var ju säkerligen lägren) utan försäljningspriset. Men ni förstår säkert poängen.

En kompis blev sommaren -05 bjuden 105.000 kr för sin silvermet 318 sedan -02, 9.000 mil, svensksåld, jättefin, i byte mot en Audi för ca 250.000 kr. Detta skulle enligt Audi-säljaren vara enligt "listan".
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Vinstskatt åker man dit på givetvis, vilket han faktiskt har betalt.
Men restvärdet på leasingavtalet är väl ändå helt orelevant i denna fråga?
Antar att Kalle undrar vad bilens egentliga värde kontra bilens inköpspris hos ÅF förhåller sig, eller?
bunf,

Precis... så som jag förstått det hela så är restvärdet på leasingavtalet irrelevant. Det som är relevant för min del är vad bilen värderas till hos handlaren.

Tack än en gång för alla svar! Många goda råd och mycket kunskap som vanligt :-) Vi får väl se hur detta går, och om jag lyckas lägga in den slutliga stöten så att far byter sida ;)

Måste vinstskatt betalas även om bilen köps endast för eget bruk, och inte säljs på länge? Någon vinst kan man väl ändå inte tala om förrän man gjort en försäljning? :)

Mvh,
Kalle
________
16.548
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du betalar inte vinstskatt utan "förmånsskatt" om du köper loss en leasingbil till ett lägre pris. Vinstskatt har ingenting med saken att göra (det avser lottovinster osv). Spelar ingen roll om du säljer den eller inte, det som är "förmånen" att du fått köpa loss bilen billigare än vad den skulle bytas in för som beskattas. Detta gäller alltså om du köper loss din egen tjänstebil. Såvitt jag vet så kan det bli annorlunda om en helt "främmande" person köper loss en bil från ett företag. Skatteverkets handläggare har koll exakt, ring dem. De brukar vara ganska snabba och trevliga att ha att göra med. (De gånger jag behövt hjälpt i alla fall)

//Lövet

Andreas,

Tack! Får höra med svärmor som är jurist på skatteverket, hon borde veta :)

Mvh,
Kalle
________
Kalle:

Alla bilar på jobbet som vi fått ett inbytespris på har vi istället alltid beslutat oss för att försöka sälja privat och detta har lönat sig varenda gång.
Dessutom har vi vid avyttringen även satt ett lägre pris än marknadsmässigt för att bli av med bilarna omgående.
Detta torde väl ge en liten fingervisning om att man generellt gör ett bra köp när man får bilen till ett inbytespris, att du dessutom vet hur bilen är behandlad under leasingperioden är ju ännu bättre!

Vinstskatten är jag dock osäker på eftersom jag aldrig råkat ut för situationen.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
> Du betalar inte vinstskatt utan "förmånsskatt" om du köper
> loss en leasingbil till ett lägre pris. Vinstskatt har ingenting
> med saken att göra (det avser lottovinster osv).

Det har du säkert rätt i, har ingen aning själv, vet bara att han gick därifrån med en nätt vinst efter att ha betalat skatt, etc. Med vinstskatt menade jag reavinst dock, skrev fel, men det har nog ändå inte med det här att göra.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.