AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
675

Bakluckan orkar inte! E39 Touring.

mi
525
mikren-6
Alpina B10 3.3 Touring -01
Är den någon som har samma problem med sin E39 Touring? Dämparna till bakluckan är helt slut och orkar inte hålla uppe luckan. Man får luckan i huvudet vid i- och urlastning vilket börjar bli mycket irriterande... Nu är det ju så fiffigt på E39:an att dämparna sitter inbyggda i taket. Är det någon här som bytt dessa själv? Hur i hela friden ska man få ur dem från taket?

Micke
Här kan du se hur det ser ut iaf..

Länk

Lycka till!

Ha en fin..
T
mi
525
mikren-6
Tack för länken T. Tyvärr ser jag inte riktigt hur dämparen är fast inne i taket. Mellantaket där dämparen ligger är väl 4-5 cm högt vilket gör att bruk av verktyg blir en mycket komplicerad konst. BMW kanske använder specialtränade näbbmöss för att få loss dämparna...

Micke
Visa användare
1.126
bood
320d xDrive Gran Turismo

BMW CS #761
Det kostar iallafall ca 4000 kr att få alla fyra (2 för luckan, 2 för rutan) utbytta. Jag har frågat också men det är inte så farligt på min ännu. Den är bara lite seg på att gå upp. Man får hjälpa den lite sista biten.

Dämparna kostar ca 400 kr styck har jag för mig han sa. Resten är arbetskostnad.

"BMW six appeal"
Farkost:Länk
mi
525
mikren-6
bood,

Om du får hjälpa luckan att gå upp så är det förmodligen gångjärnen som kärvar lite. Dessa är av en mycket enkel konstruktion som snabbt tar åt sig vatten och börjar kärva. Mina problem började när jag tog och smorde upp gångjärnen. Då upptäckte jag hur svaga dämparna verkligen var. Ïnnan fick jag använda kraft för att både få upp och ner luckan. Nu går den hur lätt som helst men vill inte hålla sig uppe...

Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.