|
|
|
|---|---|
|
Tjena Har alltid varit lite lätt skeptiskt till chip i sugmotorbilar. I veckan har jag chippat 2st E30 320, en 320Touring- 90 som har gått 28 000 mil och en 320Coupe -89 som har gått 14500 mil. Började med att chippa Touringen. Det blev enorm skillnad, annars tycker jag 6an e lite "sur" med dålig gasrespons på mellanvarv, man måste trycka ned gasen i botten för att det ska hända något. Detta beteende är helt borta. Bilen drar starkare över hela registret och på fullgas är den märkbart piggare. Självklart intalade jag mig att det hela var mest placeboeffekt så jag körde coupen som jämförelse och skillnaden var verkligen stor, bilen blev mkt starkare piggare och "villigare" efter chipningen. Funderade på om det var något fel på Touringen innan chippet så även coupen fick ett chip och där blev skillnaden minst lika stor. Den bilen har bara gått hälften så långt så motorn är i bättre skick och gick plötsligt riktigt riktigt bra. Trodde aldrig att sdet skulle vara så stor skillnad, kul att det märktes så mkt vilka erfarenheter har ni andra av att chippa era bilar? mvh/Calle | |
|
har också varit stekptiskt till chip i bmw:s motorer.. Har därför aldrig chippat dem. Vad är det för chipp du satte i?? Har själ en 320i -88 som går för fullgas för att komma framåt =), skulle vara trevligt med lite mer kräm i den. Å även till de andra bmw:s man har på gården. |
|
|
Min 525:a är chipad (dock inte av mig) och jag har inget negativt att säga om det. Jag kan ju heller inte jämföra före och efter men det är ruskigt skönt att kunna dra den till 7000 rpm i alla fall. Här finns två filmklipp när jag axar till 170 och 180 km/h. Länk |
|
|
Hur är det med chiperfarenheter med E36:orna? En 325 tex. |
|
| Det e ju samma motor som i min 525:a iaf. Så enligt mig e det fortfarande värt det :) | |
|
fick chippen av en kompis bekant i tyskland som jobbat med att utveckla chippet. I princip är det samma som BSR Its Fun mfl säljer vad man gör när man chippar är 2 saker 1 Bränsleblandningen, mer bensin på fullgas ger piggare motor, exaktare lamdavärde ger mer effekt och lägre förbrukning vid vardagskörning. Detta är vad som brukar vara gjort i de lite äldre chippen, ex "grupp-N" till 318is 2 Ställa upp tändningen, eftersom vi har bra bensin med låga svavelhalter och inte åker runt på 89oktan kan man ställa upp tändningen ganska mkt utan risk för spikningar. Detta är alltid gjort på nyare chip. Vad som skiljer nyare chip från varandra är hur man har gjort dom. Vissa är duktiga på att göra dom på känsla, andra är mindre duktiga och vissa mäter medans dom programerar chipen för att göra det hela riktigt optimalt. Har hört att BMW innan vanos kom är ganska halvdant programerade och lönar sig att chippa! 320ägare som bor i sthlm kan kanske få prova mitt chip om dom vill, kan eventuellt höra om han kan fixa fler //Calle |
|
|
En annan sak man kanske bör ha i åtanke när man ger sin pärla ett chip i present är att avasvärdena inte blir bättre precis. Min gamla 325 e36 var chippad med ett bsr chip och vare besiktning var en mardröm. Även fast olja, stift och alla filter var bytta så gick den knappt igenom. Vet fler som haft samma problem. Det ENDA man kunde göra var att psykköra till bilprovningen. 3'ans växel i sen ligga kring en 4-5000 rpm tills man var framme. Jag kommer då inte att chippa en bmw igen.. tror jag. För mycket bök och för lite karamell. Där fick ni min åsikt. Lycka till. KICK IT! |
|
|
hm ska besiktiga min nu snart, får se vad dom säger...intressant synpunkt, hade inte tänkt på det faktiskt gjorde det ngn annan skillnad på 325an? |
|
|
jo visst är det nåt man bör tänka på. men se till att oljan är relativt nybytt samma sak med filter och stift. den svarade definitivt bättre än den jag har nu (utan chip) och gick vassare helt enkelt. men skillnande är inte kosmisk det är den inte. du får ju inte samma effekt som en turbomotor men ändå märkbart. lycka till! KICK IT! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.