AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Import
1.946

Helförsäkring på resan hem från tyskland möjlig?

A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Hej!
Kommer sannolikt köpa en bil på onsdag nere i Tyskland. Jag hade fått för mig att man kunde köpa till en helförsäkring för hemresan genom svenska försäkringsbolag.
Jag ringde If som jag hade tänkt försäkra bilen igenom eftersom dom blir biligast för mig. Blev lite förvånad när jag fick svaret att det inte var möjligt.
Vad har ni andra för erfarenheter? Har någon ett tips på försäkringsbolag där man kan få en helförsäkring redan på hemvägen?
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Hel har det väl aldrig funits mig veteligen , dvs med stöld etc.

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vad jag vet så ger inget svenskt bolag en helförsäkring däremot så har jag hört att vissa lyckats ordna en vagnskadeförsäkring men kommer inte ihåg bolaget (tror det var LF). I de fall jag hört om så har dessa personer redan haft en eller flera försäkringar hos det aktuella bolaget, det räcker alltså inte att säga att man ska försäkra bilen man tänkter köpa hos dom. Jag kollade själv runt i somras och fick kalla handen hos dom jag frågade. Dom kräver ett svenskt regnr för att kunna försäkra bilen.

Det ska finnas ett tyskt försäkringsbolag som det går att tecka vagnskadeförsäkring hos. Kommer inte ihåg namnet men det finns någon tråd om detta så det är bara att söka. Nackdelen med detta bolag är att du får teckna på 1 år och sedan avsluta försäkringen och få pengar tillbaka i efterhand.

Själv körde jag hem på enbart trafikförsäkring och det är givetvis en chansning. Nästa gång så kanske det blir att undersöka det tyska försäkringsbolaget lite nogrannare.

___
//Ulf
Scheckheft
Hej
Angående tysk helförsäkring:
Länk
och
Länk

Mvh
Scheckheft
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Det var just Coburg jag tänkte på. Det trista är att deras hemsida bara är på tyska men det går ju säkert att ringa och hitta någon som pratar engelska.

___
//Ulf
ja
1.770
jaken
V70 D5 AWD Polestar
A_Persson, tyvärr kan jag inte hjälpa dig med försäkringsbekymmren... Är det den röda 540in på G?
A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Ok tack för alla svar, har väl bara inbillat mig att det gick att ordna en helförsäkring.
Jaken: Jo det lutar starkt åt det. Jag åker ner på onsdag morgon och tar en titt på bilen. :)
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Du ska inte till närheten av berlin... Skulle ha 4 hjul hämtade därifrån.. vi bor ju båda i uppsala..
Jag köpte sjudagars vagnskadeförsäkring när jag plockade hem en bil i april -05.

Precis som Programmer säger så finns det en hel del krav för att få lösa denna försäkring. Jag köpte försäkringen genom LF Skåne, och det är inte ens i alla län som LF erbjuder denna försäkring, utan det är upp till varje länsbolag.

Vagnskadeförsäkringen var just enbart en vagnskadeförsäkring (trafikförsäkringen har man ju löst i Tyskland i samband med att man köpt exportskyltar), giltigheten var exakt sju dagar och gällde endast vagnskada vid trafikolycka (dvs ej vid skadegörelse eller liknande). Jag tyckte ändå det var skönt att ha den försäkringen när man körde hem sitt nyförvärv genom Tyskland och upp hem. Kravet för att få köpa denna var att jag redan var försäkrad i LF Skåne. När jag sedan hade reg-besiktigat bilen i Sverige så var deras krav att jag redan skulle ha minst två försäkringar hos dem för att få försäkra mer än en trafikförsäkring.

Sjudagarsvagnskadeförsäkringen kostade 1000 kr och lösandet gick till enligt följande:
Försäkringen ska lösas helst innan man åker hemifrån (vilket i praktiken innebär att man måste veta att man ska köpa den bilen man ska åka och titta på). Försäkringen ska vara betald innan man kan lösa den, och när man löser den så måsta man uppge chassinummer. Om man löser den för en bil kan man inte byta chassinummer om man istället hittar en annan - utan då är din tusenlapp förbrukad.

Jag och min sambo löste det på så sätt att hon var kvar hemma medan jag åkte ner. När prutning och allt var klart och jag verkligen köpt bilen, så ringde jag till henne. Hon gick till posten eller banken eller vad det nu var, betalade in tusingen till LF, fick med sig kvitto som hon sedan tog med sig till LFs kontor. Där löste hon försäkringen och uppgav chassinummer (chassinummer skulle även uppges vid betalningsrutinen så det kom med på kvittot). Försäkringsbeviset som sedan skulle medtagas vid färd, faxade hon ner till bilfirman i Tyskland. Det var ok att det inte var i original.

Mycket meck för lite försäkring, men som sagt - köper man en bil för många tusenlappar och man skulle ha oturen att smälla på vägen hem... Ja, då är man nog nöjd över att ha den extra försäkringen...
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Hoppas att bilen motsvarade dina förväntningar!
Trots att det är sent kan jag göra ett tillägg.
Jag checkade med många bolag i sommras och fick negativt resultat hos alla. Med gynnsamma förfallodagar kunde jag erbjuda två bilar + villa till den som accepterade detta, men det hjälpte ej. Dessutom har jag aldrig utnyttjat en försäkring efter en stereostöld 1987!
Jag köpte bil för närmare 400 kkr och ville inte riskera något, så det blev Eurotransport istället för egen hämtning med endast trafik.

/Mats
Visa användare
3.884
peter78w
530ia individual e60 -04
525da Touring//M e61 LCI -07
Om Man kollar på folksam sida så har dom en tysk sammarbetspartner så man ska kanse kolla upp dem? Länk

MvH Bmw 4-ever
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Vilket är just det bolag som diskuteras ovan...

Har dock förstått det så att Folksam inte hjälper till utan dom bara rekomenderar det andra bolaget och du får själv sköta allt.

___
//Ulf
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.