|
|
|
|---|---|
| Någon som har koll på vad som ger de extra hästarna i 130i (265hk mot 258 hk) jämfört med 330i? Något enkelt man kan byta för att få den extra effektn? | |
|
Tror det sitter i avgassystemet. Flåklypa |
|
|
Z4 coupe 3.0 och 130 har lika mkt hästar pga den kortare längden i avgassystemet. Det är där 330 och 530 tappar lite pga lite längre system. ///Foppa |
|
|
130 har även ett annat motorstyrningsprogram. Keep Your Distance! |
|
|
Oj, 130i måste ju bli en riktig trevlig bil. Vet någon i vilken prisklass den hamnar? |
|
| Kostar 314 000 kr utan extrautrustning. Mer info finns på BMW.se | |
|
Jag har hört att effektskillnaden beror på att motorerna får olika mängd kylluft. 1-serien har bättre kylning och därför kan ett högre effektuttag ske. //Stenback |
|
Helga |
I vilket register får man dessa 7 kusar. Mellan 2-4000 där man mest behöver dom i vardagsbruk eller måste man tokvarva 6000 för att dom skall titta fram? //Helga |
| Helga: Svaret är att man får mer effekt både på lägre och högre varv, åtminstone om man skall tro de officiella vrid/effekt siffrorna. Max vrid stiger från 300Nm vid 2500varv/min för 330i till 315Nm vid 2750varv/min för 130i. Om man utgår från att 330i håller 300Nm vrid också vid 2750varv/min, är effektskillnaden vid detta varvtal lite drygt 4hk. Inte fullt 7hk alltså, men lite mer i varje fall. | |
| Oops, räknade lite fel... Skillnaden vid 2750varv/min är knappa 6hk, inte drygt 4hk. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.