|
|
|
|---|---|
|
Hej allihop Jag skulle vilja sätta in en varvräknare med förbrukningsmätare i min 518iS -88 (E28). Där sitter nu en analog klocka modell större. Min fråga är nu, innan jag letar upp en lämplig varvräknare: -Måste man byta hela instrumenthuset eller går det att lossa klockan separat? -Går en varvräknare från en 6-cyl modell att anpassa till 4-cyl (Tvivlar själv på det) -Finns det någon annan modell som passar (Kan bara komma på 518 E34 och 316/318 som möjliga) Vad brukar priset på en sån varvräknare ligga på förresten? | |
|
Alla e28-varvräknare passar. Du flyttar över kodpluggen från ditt gamla instrumenthus till det nya med varvräknare bara så stämmer allt. Byt med andra ord hela instrumenthuset. ///Jesper -=Svenska E28/E12 Registret=- Besök gärna: Länk om du har en E28/E12 |
|
|
Perfekt, tack så mycket! Hur gör man med vägmätaren om man byter hela instrumenthuset? Bilprovningen kanske blir fundersamma om mätaren går bakåt mellan besiktningarna... |
|
|
Tror inte bilprovningen har några synpunkter på det alls. Tyvärr får man ju tycka med tanke på allt mätarfiffel m.m. |
|
|
Du flyttar bara varvräknaren mellan de olika instrumenthusen. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Det låter som en bra idé. För att upprepa mig lite då, kan man plocka varvräknaren ur en E34 eller E30? (Sådana fanns det nämligen gott om på skroten) |
|
|
Jag har tagit ett instrumenthus från en 528 e28 (med varvräknare) och monterat i min 518 e28. MEN då har ett lite lustigt fenomen inträffat: varvräknaren visar inte rätt utan den visar exakt 50%. Ser lite roligt ut med tomgång på strax under 500rpm och fullvarv runt 3000rpm :-) Men man lär sig rätt snabbt hur man läser av v.räknaren. Och förbrukningsmätaren visar fel, pendlande värde. Jag har provat att byta kodnyckel, hjälper inte. SI-batterierna är fräscha (nya). Jag har också kollat med en extern varvräknare, en sådan som man kopplar på 1'ans tändkabel, bilens varvräknare visar exakt 50% hela tiden. / Mvh Ferenc /// Bavarian Motor Works \\\ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.