|
|
|
|---|---|
Champ |
Hej, E39D -99 klarar den 2005 avgaskrav? Champ dieselpower |
|
Undrar samma sak när det gäller en BMW 530DT -02? |
|
|
Den första BMW dieseln som klarar EU4 avgaskraven är om jag inte är felunderrättad 530d E60 med partikelfilter (som kom i marsproduktion 2004). //Örjan C |
|
| Då kommer man i fortsättningsvis få betala sin höga skatt? | |
|
Ja - om det är till någon tröst så blir det inte så stor sänkning för nyare dieslar med större motor heller. Den sänkning som blir på min E60 530dA med partikelfilter blir 2000/år pga filtret, men därefter så blir skatten runt 7000 /år igen.... //Örjan C |
|
|
men om regeringen i höst röstar igenom förslaget att vägskatten ska betalas efter koldioxid utsläppet (istället för efter vikten) så kommer dieselbilarna bli billigare i skatt. Stod om detta i sydsvenskan i lördags.. Bara att hoppas... |
|
|
Enligt mina beräkningar så skulle min 530d hamna på ca 6200kr/år. Det är en sänkning på drygt 1000 spänn Detta räknat efter förslaget som är lagt. Polarbear |
|
|
Enl förslaget skall väl Dieselarna vara miljöklass 2005 för att skatten skall beräknas på utsläppen annars är det den gammla skatten som gäller.... Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
|
Nä, inte efter den information jag kunnat läsa mig till. Skatteförslaget gäller alla dieslar, men däremot så skulle de som klarar 2005:s avgaskrav bli helt skattebefriade eller riktigt subventionerade under 3år. Polarbear |
|
|
Henell: Förslaget gäller som Gasar-Magnus nämner endast bilar som uppfyller den senaste miljöklassen (miljöklass 2005). För mer information se pressreleasen från finansdepartementet Länk eller ännu hellre hela propositionen Länk Subventionen syftar till att ersätta de som köper nya dieslar med partikelfilter (då detta medför ett höjt grundpris för bilen - för E60 var höjningen när detta infördes 10000 kr) och beräknas medföra en skattereduktion på 2000 kr/år under tre år. Hälsningar //Örjan C |
|
Champ |
Det tidigare skatteförslaget drogs raskt in när politikerna förstod konsekvenserna.... Sista ordet är inte lagt. Dock verkar det vara så när Volvo och Saab börja utveckla diesel motorer...först då vaknar politikerna. Lever de i en värld med skygglappar? Champ dieselpower |
|
Champ: Kan du utveckla detta? Vilket skatteförslag syftar du på? Hur långt hade detta kommit - jag kan inte påminna mig att något kommit så långt som till omröstning i riksdagen? Ang det nu lagda förslaget så har det nu varit ute på lagrådsremiss och skall nu endast upp till omröstning i riksdagen innan vi har en ny vägtrafikskatteförordning. Om jag förstått det hela så är detta en del av budgetuppgörelsen förra året, vilket borde leda till att utfallet av omröstningen torde vara given om inte något av partierna vill riva upp hela överenskommelsen.... //Örjan C |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.