|
|
|
|---|---|
|
Har några saker jag undrar över på min nyinköpta E32. Saknar än så länge en svensk instruktionsbok. 1. Vilket säkringsnummer har eljusteringen till förarstolen? 2. Trippmätaren nollar sig varje gång man vrider av tändningen. Den mäter dock utmärkt när man kör. Varför? 3. Motortemperaturen ligger nån 1mm (minimalt) över mittenstrecket. Nåt att oroa sig för. Vattenpumpen är nyss bytt enl. kvitton. 4. Går ratten att justera på E32? Sitter nån plastgrej under ratten men den sitter ju benhårt. 5. Sitter nån "grej" under baksätet bakom förarsätet. Vad är det? 6. Visst ska det väl lysa nån slags lampa i växelväljaren vid automaten? Ser inte vilken växel jag har i när det är mörkt. Ja, tacksam för svar. mvh | |
|
2. Tro det sitter ett batteri, är det slut så nollas den nog. 4. Ratten ska gå att justera. Min gör det iaf. 5. Under baksätet hittar du lite boxar/säkringar som går till lite olika saker. Hittar nog om du använder sökfunktionen. Själv, ver jag inte. 6. Japp, sitter en lampa där. Min e paj men jag vet vart alla lägen är så jag bryr mig inte. Men funderar att byta när flera lampor går sönder i instumentpanelen. Kom nyligen upp en tråd om just hur du plockar ner panelen. Där kan du nog se utförligt hur man gör. |
|
|
1. ETM: Länk 2. SI-kondensatorerna. 3. Troligen OK, men du kan ju byta termostat. 4. Inte ställbar ratt om bilen airbag och det är en tidig modell - min 89:a har inte ställbar ratt :-(. 5. Menar du passagerarsidan?: Länk 6. Ej belyst: Länk Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Ok tack Erik Följdfrågor: 1. Min engelska är kanske lite risig, men vad heter eljustering av förarstol på engelska?? 2. SI-kondensatorerna... hmm, var sitter de? Svårt att byta? 6. Tycker det är lite dåligt av BMW då att inte ha svag belysning vid växelväljaren. Är man en E32-newbe som jag vill man gärna försäkra sig om att man har rätt växel i när man ska backa in kolossen i garaget. Ser ju lite fånigt ut att stirra ner på lådan i mörkret. Men men, det är väl en småsak egentligen. Efter några mil lär man sig naturligtvis. mvh |
|
|
Hej, 6. Du har ju växelväljardisplayen i instrumenthuset, tror det är den InfiniteObscurity menar. Dock kan ju bakgrundsbelysningen till den också paja. mvh Håkan |
|
|
2: Länk Vixit, dum vixit, laetus |
|
|
En ny fråga: Har bekantat mig lite mer med E32:an nu. 1. När man accelererar så skakar det lite från bakvagnen. Vad kan det vara? Är det ett vanligt slitagefel på drivlinan eller? 2. Mina bakdämpare är dåliga. Läcker olja. Fick en liten notis om det på förra besiktningspapprena. Kommer sbp att underkänna dem i år? 3. Är det EDC-dämpare eller vad tusan de heter. Jag har inga reglage inne i bilen som man kan höja o sänka den med iaf. mvh |
|
| 1. högst troligen slitna silentblock | |
|
1. Det kan även vara kardanen, men mest troligt glappa lagringar. 2. Stötdämpare underkänns inte på läckage, endast på otillräcklig dämpverkan. Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
Paap Reeder |
Inte EDC men väl nivåreglering som börjar läcka litet grand. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.