|
|
|
|---|---|
|
Någon på forumet som har testat hetvatten tvätt? Jag funderar om det funkar att ta bort underedes massa och dyl med den? Där finns väl även en bläster funktion i dom maskinerna om jag inte missminner mig? /Pelle | |
|
Ett grymt drag i dessa hetvatten-maskiner, polaren tvättade bilen med en sådan och blåste bort lacken lite här och där (inte bra). Så underedsmassan borde man rå på. Bläster är värdelöst på massan, det bara fastnar och bildar skyddande lager. |
|
|
Det låter bra det där... Nej blästra bort underedes massa går mindre bra...jag tänkte mer på färg och liknande |
|
|
vet inte om jag har hört rätt.men jag har blivit berättad för att man inte skall tvätta bilen med varmt vatten vintertid om man kör på saltade vägar för det startar en kemiskreaktion då som sätter fart på rostandet. har iofs inget med underredsmassa göra men om det jag hört stämmer kanske det stoppar någon södra sverige bil från att försvinna på mindre än 5 år i det hemska rostmonstrets mun:D |
|
|
Hetvatten är bra om du skall vaxa om bilen eftersom det effektivt tar bort det skyddande vaxlagret. 1:a gångsägare av BMW |
|
| Nej, Du lyckas inte med att få bort någon underredsmassa med en hetvattentvätt. Det de är bäst till är att få bort grov skit typ på entrepenadmaskiner och lastbilar där det blir stora fett och olje kladdar armerade med grus. De släpper fint. Men räkna med att normalt hetvatten är ca 80 gr och Du dundrar på det med 140-150bar visst blir det rent, men höjer man tempen mer blir det ånga och då måste man sänka trycket för att tvätten ska hinna med. Har Du tillgång till att tvätta med varmvatten ute (vanligt kranvatten, menar jag) så håller det ca 65gr och koppla det till Din högtryckstvätt så har Du en snikvariant på hetvattentvätt... Jag är inte feg att tvätta min bil med hetvattentvätt men som allting annat måste det föregås av sunt förnuft! | |
|
Var lite försiktig med hetvatten vintertid! Om man spoler hett vatten på en kall bil kan lacken få små sprickor som sedan ger fotfäste för rostangrepp... En stor högtrycksspruta med hetvattenfunktion och ett effektivt munstycke är definitivt så effektivt att det kan spruta bort både underredsmassa och lack om man är oförsiktig! Gå inte för nära med munstycket och tänk på var/hur du sprutar. Vi har en stor Kränzle med rotojetmunstycke och hetvattenfunktion på min arbetsplats och den bör man använda med förstånd, annars kan man ångra sig i efterhand... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag jobbar som demonstratör åt en marknadsledande högtryckstvättfabrikant. Tvivlar på att någon på detta forum har använt högtryckstvätt lika mycket som jag. EN gång har jag fått bort färg från en bil med högtryckstvätt! Tyvärr på min egen bil... På Bodyn under bakre kofångaren släppte det en liten flisa lack. Det av det skälet att lacken fjädrar mot bodyn och KAN då spricka. Dock ej på en färskare bil. Har sprutat med full krydda inne i hjulhus med min egen hetvattentvätt och det släpper minsann ingen underredsmassa (som inte ska släppa...) Men som jag sa innan: TVÄTTA MED SUNT FÖRNUFT! |
|
|
"Har Du tillgång till att tvätta med varmvatten ute (vanligt kranvatten, menar jag) så håller det ca 65gr och koppla det till Din högtryckstvätt så har Du en snikvariant på hetvattentvätt..." Kan vara idé att kolla upp först om högtryckstvätten pallar med detta. Jag gjorde så en gång och det verkade som om den blev överhettad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.