|
|
|
|---|---|
|
Har ni sett alla annonser där 5-10 år gamla bilar annonseras ut som "rostfria"? Lite skrattretande är det minsann, det är klart ovanligt att 10 år gamla bilar är rostfria. Själv åkte jag från Umeå till Uppsala för 2 år sedan för at titta på en "rostfri" bil (japs). Javisst, den såg snygg ut på utsidan, men öppnade man dörrarna kröp där rost och undertill var bilen rostbrun överallt. Men för pajasen som sålde var bilen rostfri i och med att det inte syntes något på utsidan. Alltså: den som använder uttrycket rostfri i nästa bilannons bör verkligen ha skäl för det. Och det har inte många i verkligheten. | |
| Sen finns det ju bilar som gått kanske 4-5000 mil (eller mer) året runt, och ändå är i nyskick enligt ägarna/säljarna.... Hur hänger det ihop?? | |
|
Har samma erfarenheter som trådskaparen, ordet rostfri ska användas med försiktighet. mvh |
|
|
Tja...."Rostfri" menas väl just att det finns rost,hänvisar då till citationstecknen...eller? Står det däremot rostfri DÅ skall den tametusan också vara rostfri till 100%, detta håller jag med om.. Sedan så finns det INGEN bil som är rostfri som rullat ut från försäljningshallen för mer än "några månader sedan".. Mvh Janne. |
|
|
Menar med "försäljningshallen" naturligtvis att bilen är nyproducerad och rullar ut från hallen "splitt ny"... Mvh Janne. |
|
|
När jag flyttade från norra sverige (innan de började salta där med) till södra så fick jag lära mig att rostfri betydde allt ifrån rost som man inte ser på ett par meters avstånd från bilen till rost, ja men inte på några bärande delar. Kan berätta att det faktiskt finns rostfria bilar i sverige som kan vara över 20år gamla, tro det eller ej. En välskött bil som ex. rullat i Kiruna hela sin livstid med 7-8 månader vinter året om och väldigt torr luft...då rostar det int! Rena rama frystorken däruppe! / Micke |
|
| uniefär som att läsa om veteranbilar som säljs---renoverad till nyskick 100%rostfri!skrattretande att läsa,när man har hållit på och renovera bilar i snart 20 år så vet man att det krävs en enorm insats både ekonomiskt och praktiskt för att få en bil 100%rostfri!det som gäller vid en sån operation är att dela bilen totalt i alla skarvar och hopsättningar,och det får man nästan skicka bilen till tillverkaren för. | |
|
mixmaster_atv>>>>Med rostfri menar jag helt till 100% rostfria bilar vilket enligt mitt sätt och se på det hela ej finns...Allt ifrån t.ex lite rost i avgassystem eller för allandel i "bultar" eller skruvar som ligger lite dåligt till i t.ex upphängningar till avgassystem,inuti balkar,dörrar,skarvar.mm.mm. Ok,att Kiruna mfl städer i norr har fina bilar pga att klimatet är bra där för bilars karosseri mm.mm.,men totalt rostfria till 100% är dessa ej...Allt beror på hur man menar med rostfri...Jag menar just vad som skrivs,dvs 100% rostfri...Överallt. Mvh Janne. |
|
|
Nä ok, Janne T med den definitionen är ju kanske inte heller många fabriksnya bilar helt rostfria heller. Det räcker ju då att en pryl från någon underleverantör legat för länge på lagret och hunnit få en antydan till rost i nån skarv, ex. just avgassystemet...lite snäv definition och precis som du skriver finns det ej då några rostfria bilar alls! Minns med skräck hur min första bil som jag tog ned i från Luleå förvandlades till en rosthög på i princip bara två veckor. Det var en gammal kärra som hade sina stenskott och rispor här och där men däruppe kom det inte rost i dem, ja inte så det syntes. På mindre än två veckor var det klart synliga rostfläckar över hela bilen för att inte tala om den heltäckande roströda nyansen på all metall undertill, att det sedan var en Alfa kanske gjorde sitt med:-) Min andra kärra som jag också sedan köpte däruppe var 10 år gammal och den var då rostfri, även med norrbotten mått mätt. Ingen ytrost på någon metall undertill heller. Efter ett år här nere hade den fått den där heltäckande rostbruna färgen undertill på all metall. Då jag senare sålde denna kärra tre år senare fanns ingen antydan till rost på andra ställen så den var klart rostfri med Östgöta mått mätt. Min BMW från 2001 är och var klart mycket rostigare än denna då jag köpte den tre år gammal...ändå skulle nog BMW klassa in som rostfri den med;-) Man får lära sig leva med eländet så länge de saltar eller skaffa sig betjänt som tvättar och vårdar kärran efter varje dagstur! / Micke |
|
|
Jag får hålla med kommentaren om Kiruna, faktiskt. Där är klimatet ytterst gynnsamt, och ska man hitta bilar som är rostfria på riktigt är det där man ska leta. Min erfarenhet av gamla bilar i Kiruna (jag har släkt där och har sett en del gamla bilar) är att de oftast är rostfria på riktigt, men är fulla av små bucklor. Vilket iofs är bättre än rost! Men definitionen av rost skiljer sig över landet. Definitionen på rost skiljer sig t ex mellan Västerbottens inland (där det ej saltas) och kusten (där det saltas massor). Det handlar väl om att anpassa sig tlll sin omgivning, gissar jag; bor man där det saltas mycket blundar man lätt för ytrost, för alla har det och (nästan) ingen kommer undan. Nåväl, själv skulle jag aldrig kalla en bil äldre än 5 år rostfri, hur fin den än ser ut. För nånstans undertill finns det alltid rost, det kan man vara helt säker på. Och på min nuvarande E34 kryper det lite här och där...men jag skulle ändå kunna skriva "95% rostfri"! :-) |
|
|
Självklart kan INGEN påstå att bilen är 100% rostfri. Men det finns lite undantag. 1994 åkte jag en 325 från 88 med ca. 1500 mil på mätaren. Den hade enbart körts i mycket fint väder fåtal gånger på sommrarna, inställd för det mesta. Extra rostskyddsbehandlad direkt efter registrering, den bilen var banne mig 100% rostfri. Känner en snubbe till som bara kör ett par dagar på sommaren med sina nya bilar, de är ganska rostfria de bilarna också, men visst finns det kondens och kemisk reaktion mellan olika materiallegeringar som ger upphov till oxid. Men att påstå 100% rostfrihet på en 10 år gammal bil är totalt fel, möjligtvis 0% från utsidan synlig rost kanske, t.o.m. det är svårt pga. stenskott. Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
| Det här med norrlandsbil...är det så himla bra egentligen,ok om dom är "rostfri" men sliter inte kallstarter oerhört på motorerna,visst alla har motorvärmare men uttag finns ju inte överallt tex om man ska iväg och pimpla på en sjö,osv osv | |
|
124 lover, det är också den enda egentliga nackdelen med norrlandsbilar som kan vägas mot de andra aspekter som de bilar söderut får dras med. Att tex få byta en sliten kamaxel+vippor pga många kallstarter kan vara billigt jämfört med att laga rost som man i många fall aldrig blir av med för en rimlig summa pengar. Jag vet själv vad tidskrävande det är, lade ner ca 50timmar under våren/sommaren på rostlagning i golv+byte bränslerör, vad skulle dinte det kosta om man inte hade tiden att utföra det själv? 25000kr minst! |
|
|
Även om de slipper salt i norrland, kondens finns mellan plåtarna ändå, vare sig bilen står ute eller inne (värre om den går in o ut i varmgarage). Och grus blästrar fint. Så att påstå att norrlandsbilar är rostfria är bara löjligt, mindre rostiga låter bättre. Skål! Nu korkar vi upp Single Malt! Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Bor i norr, och håller med "mindre rostiga" borde det heta. Nu bor jag i luleå, och nog saltas det ordentligt, iaf landsvägarna. Våran 325 som var så fin, efter 8månaders vinterpendling mellan boden och luleå med den så är den inte lika vacker nåmer, trots att man försökt tvätta den ordentligt. Förresten så byter jag hellre en kamaxel än att ha en bil som ser ut som ett lapptäcke. Så jag håller med dig Frifart //Simon |
|
|
Instämmer förresten med FRIFART, hellre mekanik än plåtslageri! Har lagat STORA hål i bl.a. japanare mm., inte kul alls... Den nya kärleken: Länk Mvh: Zoltan |
|
|
Rostfritt i Kiruna .... jo det stämmer! Står bilen i ventilerat kallgarage eller utomhus med god cirkulation runt och under bilen så står den sig bra! Köpte själv en 1970 års Volvo som gått ca 20 000 mil och var 12 år gammal. Bilen var rostfri förutom en ytrostskada på en skärmkant som var helt fri från lack! Bara att putsa med sandpapper och betänk att plåten var lackfri i över två år innan jag putsade den! Låter som en saga för de flesta men ibland är sagan ..... sann! |
|
|
Visst finns det rostfria bilar som är äldre än 10 år, men de är mycket svåra att hitta... _____Vraum!_____ |
|
|
Länk mvh |
|
|
*s* mmmm men då har de antingen fått en invändig rostskyddsbehandling som ny eller åtminstone innan de kom till Sverige, eller aldrig körts under tidig vår sen höst eller vinter! Varför ... ja åk och kolla bilen hos Dinitrol eller liknande! Bilarna är ju i princip obehandlade i balkar mm, klart de rostar då! Bara konstigt att de inte rostar mer än de gör! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.