|
|
|
|---|---|
|
Hej! Det här kan vara en farlig fråga att ställa bland entusiaster, så kasta inte kaffekoppen i väggen men jag undrar om någon har lite erfarenheter vad det gäller etanol drift av BMWs kära motorer? Vad är det som pajar? Hur regerar motorn? Jag har själv provat att köra den på E85 blandning i tanken och det har fungerat väldigt bra, även om den drar 20-30% extra. Har inte provat mer än 70%blanding och har bara kört med det på sommaren, men om jag har förstått det rätt så gör BMWs insprutningssystem tillsammans med Vanosen att det funkar ganska bra. Besiktigade också min bil med 30-40% i tanken och HC värdena var inte nämnvärt förändrade.Det har även börjat dyka upp boxar på marknaden typ Flextek (Länk Fungerar dessa i BMWn? Med ett soppapris på 11.36 är det värt att börja tänka på. Skulle vara kul att utnyttja de extra hästarna som finns i etanolen också. | |
| Länken ska vara Länk | |
| lät intressant det där. blev ju själv sugen nu =) | |
TobbeBMW |
Körde min M50 utan Vanos på 50/50 hela förra sommaren utan några missöden, så det funkar bra. Tänker montera en flextek på den till våren för att köra 100% |
|
Samiros: Länk tråden behandlar inte M52 men däremot Flextek... //Stenback |
|
|
Okej, tack så mycket! Ingen som har skrivit nåt om att sker pajar på bilen? Det skulle vara intressant och höra lite dåliga erfarenheter också.... Men när våren börjar närmasig ska jag nog köpa en flextek box och prova. |
|
|
Körde 320in med 100% E85 hela 2004 utan komplikationer. M20B20 i och för sig. ///BMW - Was sonst! |
|
|
Körde min 323-00 förra året på ca 35% etanol, då tändes motorfellampan, och efter att ha snackat med en "etanolkille" som varnade mig för etanolen därför att den bl.a. kunde sabba katalysatorn för att avgaserna blev betydligt varmare, har jag bara kört på bensin. BMW CS #5206 |
|
|
Ett annat problem med etanol är att den saknar bensinens smörjegenskaper. Vissa bilar kan få problem med ventilerna. De flesta motorer klarar en inblandning på upp till 40-50% E85 utan ombyggnad. Etanol är ett så starkt lösningsmedel att tidigare avlagringar fräts bort, vilket också kan leda till otäta ventiler. Pga etanolens frätande egenskaper kan motorn slitas ut i förtid. Tycker inte att man skall köra på för höga konsentrationer etanol i en bil som är avsedd för bensin, även om det skulle gå(iaf ett tag). |
|
|
elhe har helt rätt. Skulle absolut inte tanka E85 i min BMW. Bränslemixen blir för mager vilket ökar utsläppen av NOx och sliter mer på katalysatorn. Dessutom är inte delarna i motorn anpassade för etanolen. Ventiler, spridare, bränslepump och inte minst packningar tar stryk. På lång sikt ökar brandrisken enormt. KÖR INTE PÅ E85 I ETT FORDON SOM INTE ÄR AVSETT FÖR DET! Mikee |
|
Vantage |
Finns debatterat i forumet redan Länk Mitt råd är att inte göra det. Har kört och sett konsekvenserna. Var positiv till detta först, men kände att bilen inte mådde så bra efter ett tag. Däremot så kan man tillfälligt köra på en 30% inblandning. Detta rengör bränslesystemet samt spridare och förbränningsrum så byt bränslefiltret efteråt. Men det finns nackdelar med E85 bränslet så läs tråden innan ni startar storskaligt. Vantage |
|
Frågan jag vill ha ett svar på är var gränsen går för när det blir farligt för bilen. De flesta av oss med bensinbilar kör ju redan idag omkring med E5 och det går ju rykten om att det via politiskt håll ska bli en ökad låginblandning i "vanlig" bensin, kanske E10. Så om jag kör 50/50 och hamnar runt E50, hur farligt är det då? En fråga utan något exakt svar... man kan bara spekulera. //Stenback |
|
Vantage |
Bilar som är gjorda för att köras på E85-bränslet har halva oljebytes intervallet jämnfört med vanliga Bensin/Diesel bilar. Anledningen är att E85-bränslet blandas i oljan och försämrar smörjningen i motor`n. Denna teknik är helt ny så den har en del "barnsjukdomar". Lagren i bilarna är gjorda för det bränsle vi alltid har förbrukat likaså lagren. Ingen kan direkt svara på om det är lite eller mycket sämre för motorerna att köras på E85. Det jag kan säga med egen erfarenhet ( det är väl detta du söker ) så kan sägas att under +7 grader så får du betydligt sämre startverkan vid 70% E85 inblandning. Vid +5 grader får du samma sympton med 50% inblandning. Där gav jag upp och testade inte vad gränsen gick för en 30%ig inblandning. Tippar på att vod 0 grader så har man samma problem med 30% som de övriga inblandningarna. Körde med bara E85 i tanken dvs 85% Etanol i tanken och då drog bilen 1,02 Lit Mil vid 35km/landsvägs körning ( Mitt avstånd till arbetet ). Vid 70% mix mellan 95 och E85 så drog den 0,94 lit/Mil. Vid 50-50 mix så landade förbrukningen på 0,91 lit/Mil. Och vid 30-70 mix så blev det 0,88 Lit/Mil. Idag kan jag få loss E85 för 7,29 Lit och 95 för 11.03 Lit. Min bil drar med 95 0,82-0,84 ( Aktuella förbrukningen ). Detta gör vid enbart 95 = 0,84 x 11,03 = 9,27:- / Mil. Med bara E85 skulle det bli: 1,02 x 7,29 = 7,44:- / Mil. Vid 50-50: ( 7,29 + 11,03 ) / 2 = 9,16 x 0,91 = 8,34:- / Mil. Du spar alltså följande... 100% = 9,27 - 7,44 = 1,83:- / Mil 50% = 9,27 - 8,34 = 0,93:- / Mil 30% = 9,27 - 8,72 = 0,55:- / Mil Räknar du på minskat intervall vid oljebytet så blir det denna ökade kostnad för de olika intervallen: ( Räknat på 700:- Olja+Filter vid ett byte ). 2000 mil ( 95 ) = 0,35:- / Mil 1000 mil ( E85 ) = 0,70:- / Mil Då ser du att lönsamheten inte inträffar förrän vid 50% Mix och däröver. I praktiken så kan man säga att det lönar sej INTE att mixa E85 & 95 Vintertid pga startsvårigheterna. Sommartid så kan du Mixa och testa själv hur din bil blir att uppträda med ovanstående Mixer. Jag körde Testerna på min 325i Coupé -94. Bilen gick lugnare på E85 mixen och kändes piggare faktiskt med den 30% mixen. Vid 50% och mer så blev den lite mer åt det segare hållet för att vid bara E85 i tanken kännas orolig och smått slö. Tyckte synd om "pärlan" så jag chockade den med lite V-Power efter dessa test och herre jä..lar vilken skillnad efter 5-10 mil.... Så visst är 99 en sjuhelvetes skillnad för dessa 6:or. Hoppas jag inte förvirrat dej nu och som sagt se dessa uppgifter bara som en lättare vägledning. Skapa dej din egen uppfattning om din bil, men på detta forum så finns så oerhört mycket kunskap om allt mellan himmel och jord så dra lärdomar av flera inlägg och deras erfarenheter och kunskaper innan du testar storskaligt. Läs tråden som jag länkade till ( Trots att den hamnade snett ang miljö-frågor etc ). Jag upplevde att min bil gillade en 30% tank mellan varven ( 1-2ggr / År ). Det städade upp lite i Systemet,Spridare & Förbränningsrum. Byt bränsle filtret efter detta sedan så har du en betydligt piggare bil sedan. Vantage |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.