AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
1.134

trasigt hjullager?

Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Min vinterbil håller på å att dö...

Har en fransk framhjulsdriven bil -91. (ok, renault 19)

Den har brummat en hel del hela vintern. Och jag har misstänkt att det är nåt hjulllager som hålle rpå å ge sej, men då jag kör mkt lite på vintern så tänkte ja att de förhoppningsvis håller fram till mars då BMWn får se dagsljus igen.
Men igår så började det skrika å å gnissla å låta hemsk när jag åkte en sväng. Tog mej med hjärtat i halsgropen hem med bilen. Hissade idag upp bilen på båda sidorna fram, vänster sida där jag tyckte ljudet kom ifrån, där snurrade hjulet vädligt lätt å bromsskivan såg bra ut. Hissade sesan upp höger framhjul, Även där såg bromsskiavn hyggligt fräsch ut, hade misstänkt att beläggen kanske var slitna. Men på denna sida gick hjulet bara att jucka en knapp decimeter åt var håll med handkraft, ville man snurra hjulet längre fick man ta i utan bara fan.

Min slutsats: bromsarna verkar ok, bytte faktiskt belägg för ca. 1000 mil sedan. Alltså måste der vara hjullagret som håller på å skära ihop helt och hållet? Eller kan det vara nåt annat? drivknut? Damasken till drivknuten såg iaf. fräsch ut...

/Jonas

Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Skulle tippa på hjullagret. Lät likadant på min fram tills nyligen. Som om man kör med extremt grova däck ungefär. Det brukar låta mer om man svänger fram och tillbaka på vägen. Dvs låter det mer när du svänger åt höger, har du problem med vänster hjullager. Tror man kan testa också genom att fatta hjulet "kl 6" och vicka hjulet mot sig. Om lagret är dåligt så kommet det att glappa.

Drivknutarna testar du genom att köra runt i en snäv cirkel, fast jag tror inte de brukar gnälla utan de knäpper och knakar mer. Tror inte det är dem du har problem med.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.