AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.232

Dags att bygga ny stereo! E36. Vilka märken är värda? JL / DLS / AMEGA? m.m

sc
217
scalare
325 coupé -07
Tjenare, nu är det dags att uppgradera lite i m3an.
Sitter här och spekulerar i vad jag ska köpa.
Har väll 15 k att röra mig med ungefär.
Vilka märken kan vara att rekomendera?
Funderar endel på JL i nuläget.
Funderar även på om 5.25 är ultimat i hathyllan eller bör man köra 6.9or?
Likvärdigt, baslåda? 1 10a eller 2 10or eller 12or kanske? Vad vet jag =)
Berätta lite om erfarenheter av märken osv.
Rentljud är viktigt. Sen mängden är ju alltid ett plus =) Men kvalite i första hand =)
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om det är kvalitet du vill ha så rekommenderar jag dig att köpa få men bra produkter dvs skippa bakhögtalarna och satsa först på en bra HU (rekommenderar Pioneer 8600)med t.ex tidskompensering och Eq+delningsfilter inbyggt , ett bra 2-vägs framsystem och ett 4-kanals slutsteg till detta så du kan dela aktivt. Det är ungefär vad 15 tk räcker till inkl kablar om du skall ha bra kvalitet. Vill du ha baslåda och steg till denna också så får du gå ned ganska mkt i kvalitet men får mera ljud och jag skulle nog satsa på 2st 10:or eller en 12:a beroende på hur mkt bas du vill ha.
Har du inga grejer alls nu eller vad har du?
Nardik.se har en del bra grejer till bra priser som t.ex JL , DLS , infinity mfl.
sc
217
scalare
325 coupé -07
Fint svar. Har faktiskt varit inne på nardik ett fåtal ggr.
Håller nog med dig också om att kvalitet går före kvanitet. Ska ha det i åtanke vid köp.
Några förslag på märken då? JL / DLS m.m? Är ju en helt djungel.

Mvh Mathias
ji
729
jigga
428i coupé -2014
Pioneer eller Alpine som HU, DLS framsystem med DLS steg och Cerwin Vegas basar med DLS monosteg är vad jag skulle rekommendera!
Frågan är ganska komplex, det finns många variabler:

Vad du lyssnar på??
Vilken sorts ljud du gillar ( HiFi eller dB-max??)??
Soft i bakgrunden eller stadigt dunk??
Bara nåt som låter eller SASCA Champion??
Vilken bil??
Kringutrustning??
Diskret i orgnal hålen eller neon orgier??
etc etc etc

Grundtipset är enkelt: Ta 5-6 favvo-plattor i olika musikstilar, åk till din lokala välsorterade kunninga bilradiobodega och LYSSNA, LYSSNA och åter LYSSNA, så länge du håller dig till dom välrenomerade märkena kan inget gå snett, strunta i alla som "vet" att DLS;MDS;RF;JBL;Infinty etc etc är bäst utan lyssna på vad du tycker låter bäst i dina öron och köp det.
Så häng inte upp dig på att ha "rätt" märken på sakerna, det är med det precis som att märkeskläder d.v.s. ofta är det bara just ett märke, produkten är ofta tillverkad i Kina ändå..

Och som HeWi säger: få men BRA komponenter (glöm 6x9 i hatthyllan det tillhör 80-talet) satsa på BRA framsystem uppbackat med 10"/12" i låda och ett BRA fyrkanals steg till att driva paketet med

Lycka till!!

Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk)
sc
217
scalare
325 coupé -07
Tack för ett par många mycket bra svar.
Jag lyssnar på all musik och då menar jag allt! Allt från greenday / techno / opera. Så det ska klara all musik!
Satsar på kvalitet, antar att det är HiFi?
Bilen i fråga är en m3 e36 och den ska byggas om så diskret som möjligt, dvs i den mån det går orginal hål m.m. Steg ska gömmas i reservhjulsbaljan.
Ska försöka komma iväg någon helg och lyssna på lite olika märken då.. Finns det någon DLS försäljare i vås?

Varför är 6x9or 80tal? bör man inte ha något alls på hathyllan? Tycker det är därifrån man får det mesta ljudet då kickarna fram är så kass placerade =/
Tycker även man får en hyfsat skön ljudbild om man har monterat därbak också. Möjligen bör man köra samma fram som bak?

Ser verkerligen fram emot detta bygge =) Ska bli kul att se vad andra märken klarar. Har tidigare bara kört mds produkter. Deras värre serier. Och har varit helt nöjd med dom faktiskt.

// Mathias
Ulke
Kickarnas placering är inte optimalt, men man får se systemet som en byggsats där allt tillsammans ger den totala upplevelsen.... Framsystemet genererar de frekvenser där den mesta av informationen ligger, dvs räster och de flesta instrument, sedan fyller subbasen ut de lägre frekvenserna...

Om du blundar och sätter dig i en bil med ett korrekt justerat ljudsystem så kan du inte med öronens hjälp utröna var basen/arna är placerade, utan du upplever det som att hela frekvensregistret kommer ur framsystemet....

Riktning och delning av framsystemets högtalare och basen är A och O för den totala upplevelsen.......

Angående bakhögtalare så kan du använda ett par koaxialer eller allra helst rena mellanregister/midbas av samma märke/tonala egenskaper som ditt framsystem och enbart driva dessa med den inbyggda effekten i Huvudenheten som en slags utfyllnad...

För de 15K du är beredd att lägga finns det möjlighet att kombinera ihop ett mycket väljudande system med rätt komponenter..

Utan att låsa sig så skulle ett system kunna bestå av följande komponenter.....

Alpine 9853R Huvudenhet med delning och tidskomp
DLS CA 41 steg till framsystem (diskant+mid)
DLs CA 12 Steg till sub
DLS R5/R6a Framsystem
DLS R5 enbart mid till hatthylla (om man vill)
DLS UR10 (Om du har genomlastningslucka)
DLS W610 x 2 i en bandpass med portar i hyllan.....

Pris cirka 13000kr + kablar.....

//Ulke
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ovanstående låter som ett utmärkt systemförslag.Vad gäller baslåda skulle jag med tanke på din musiksmak kört med en sluten låda som är mkt linjär i frekvensgången och därför passar bra till de flesta musik stilar men som sagt det förutsätter att du har genomlastningslucka att spela genom.
Skall du köra bandpass så se till att vara mkt noga med måtten när du bygger lådan för det kan lätt bli fel , kör du med DLS basar kan du gå efter dom volymer som dom rekommenderar för han som räknat ut deras lådor är mkt duktig och provar även ut dom i praktiken(Mike på PM-shopen).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.