|
|
|
|---|---|
|
Hej! Min bilstereo fungera allt mer sporadiskt. Så jag har beslutat att byta ut stereon men behålla högtalarna. Hur plockar jag loss min bilstereo ur min e34, finns det några enlka knep eller måste jag demontera allt runt omkring? /balraag | |
| Är det original radion eller? | |
|
Nej det är inte orginalradion (tror jag). Det är en "Sony XR-U440RDS FM/AM Cassette Car Stereo" med löstagbar front och jag gissar att den är monterad i Tyskland (import -00). Senast jag böt en bilradio hängde allt på två stora muttrar på on/off/volume-ratten och på frekvensratten. Och radion trycktes först inåt i panelen och sedan neråt eller nå't för att komma ut ur panelen. :-) /dan |
|
|
Oj, då är det nog några år sedan du pysslade med bilstereo senast... :) Dagens apparater sitter fast i en plåtinsats som passar i det rektangulära sk DIN-uttaget i instrumentbrädan. Vanligtvis lossar man stereon med hjälp av 2 st metallverktyg som sticks in i hål eller slitsar på höger/vänster sida i apparatfronten(eller bakom den löstagbara delen). Dessa verktyg är olika för olika modeller och brukar följa med i kartongen när man köper stereon. Kolla om du har sådana liggande nånstans... Lycka till och välkommen tillbaka till billjudvärlden! |
|
|
Glömde säga att när du tryckt in verktygen så spärrarna har släppt så är det bara att dra hela klabbet rakt ut... |
|
|
Tack för svar! Jag anade något sådan med specialverktyg. De som följde med stereon ligger nog kvar i Tyskland och skräpar. Om jag köper en ny stereo från Sony kan det tänkas att de verktygen passar eller är de endast för var modell? /balraag |
|
Ulke |
Har för mig, men låter det vara osvuret att SONY kör med ETT verktyg som är cirka 7cm långt och 6mm brett gjort i 1mm plåt, detta sticks in antingen uppe till vänster eller höger när fronten är borta...sedan drar du hela paketet utåt..... Skulle tro att de har behållt samma koncept, men jag svär ej på det som sagt.. mvh Ulke |
|
På min Sony CDX-4160RDS från -96 går det åt 2 st just sådana verktyg som Ulke menar... Balraag63, om din stereo har slitsar för verktyg som Ulke beskriver och inte hittar originalverktygen så kan du ta 2 st sticksågblad istället, funkar kanon! |
|
|
Tack för alla tips! Sågblad skall letas fram ur skrubben. /balraag63 |
|
|
Förmodligen har du efter ett år fått ur skiten :P Jag använde två smala spikar, pangshon :D |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.