AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
980

323iT slingrar och "sladdar" i motorvägsfart

Har köpt en BMW 323 Touring -96 17 000 mil

Går hur fint som helst, men i motorvägsfart slingrar sig bilen i bakvagnen och man får vara väldigt på allerten.

Ägeren innan bytte stötdämpare bak i nov-05.
Kör med trycket 2,8 i bakdäcken och 2,5 i framdäcken, inte särskilt mycket last.
Inget slammer eller missljud

Har kollat på forumet och har fått lite olika namn på felet.

* Silentblock slut
* Främre länkarmsbussningar i bakvagnen slut
* Bakvagnsbussningar slut

Är alla tre samma sak, men med olika namn?

Vad kostar ett byte?

Nån som haft samma problem och lyckats åtgärda det?

/mr B
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag har varit med om att främre länkarmsbussningen var slut men då var min bil inge slingrig.Mina symptom var då att hjulet satt lite snett så ratten var inte rak när man körde rakt, dessutom klonkade de lite över ojämnheter och i svängar.

Den bussning jag bytte kostade 120kr på BMW.

Eller hette det främre bärarmsbussning det jag bytte?!
Har du likadana däck fram som bak? Kan bli så då beroende på olika mjukhet i däcken om man har olika fabrikat fram och bak. Hade så i somras på min, riktigt läbbigt ibland. Med vinterdäcken på hur stabil som helst...även om de är mjuka de med...men då är alla fyra lika mjuka.

/ Micke
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Gissar att silentblocken är slut om den är snorig i bakvagnen, kostar ca 2000kr att byta bägge på verkstad.

mvh
Nr. 4 på den här bilden är den bussning brukar orsaka mest slingrighet. Länk passar nog bäst in på din benämning "Främre länkarmsbussningar i bakvagnen", men kallas även silentblock av vissa, och bakvagnsbussningar av andra, och ... kärt barn har många namn.

Det jag skulle kalla silentblock, men som andra kallar för annat, är nr. 2 och 3 på den här bilden Länk Dessa brukar mest ge dunsande och konstiga läten när de är slut.
I samband med att jag upplevde slingrigheten i min bil så hade jag innne den hos BMW och de bytte då motsvarande bussningar på min e46:a, utan någon skillnad. Det var de nya däcken jag satt på bak som var mycket mjukare än de gamla fram. Som att köra runt med 300l vatten ibagaget som en annan uttryckte sig här på forumet, finns en del trådar om detta med nya däck i kombination med gamla av olika fabrikat.

Har du olika fabrikat på däcken fram/bak kan du alltid innan ytterligare felsökning:
- Skifta till sommardäcken och se om problemen kvarstår, kanske inte läge just nu dock!
- Skifta mellan fram/bak

Å har du inte det kan du ju strunta i detta inlägg:-)

/ Micke
Var nere och kollade däcken precis. Det sitter fyra st nästan nya dubbade Kelly Wintermark 400 på. Gissar att det inte är de dyraste däcken....

Men där faller teorin om olika däck, fram och bak iallafall. Ska dock prova att pumpa upp bakdäcken till maxtrycket 3,2 bak innan jag ropar hej, samt går och byter nr4 på Adelsons länk.

/mr B
Dutta och Grelle

Är det nr 4 på adelsons länk som ni menar, när ni säger främre länkarmsbussningen respektive silentblocken?

/mr B
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Kan tyvärr inte ge något bra svar då jag inte känner mig helt hundra. Det var ett tag sedan och jag var ganska ny med bilen då så tyvärr känner jag inte igen mig med bilderna, har även kollat kvittot men där stod det bara gummilager.
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
mr B:

nr 4 på adelsons 2:a länk är främre länkarmsbussningen

nr 2 & 3 på adelsons 2:a länk är silentblocken.

När nr 4 är dåliga känns bilen som någon här på forumet en gång sa: som en kåt snok. Den liksom slingrar sig fram.

När 2 & 3 är dåliga känns det som att bakvagnen flyttar sig i sidled när man tex kör över järnvägskorsningar, det brukar även klonka när man växlar mellan de lägre växlarna.

/Fredrik
Pinsamt...

Vänster bakbroms låg på, därav slingrandet. Nu går hon fint igen.

Man lär säg nåt varje dag... :)

/mr B
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.