|
|
|
|---|---|
|
Petade in 2:an i 150km/h på min 325 91:a :( kamremen pallade tydligen inte detta.. e alla ventiler kassa nu?? eller räcker det med en ny kamrem??? Tack på förhand | |
|
Ja du lär säkert ha fått ventilsallad. Bara att montera ned toppen och kolla. |
|
| 91?24v? | |
|
"Petade" i 2an i 150????Det lär ha tagit emot en hel del...:-(. Du lär ha fått ett duktigt övervarv,uppemot 9000rpm... Du kan lugnt räkna med att det är "sallad" oavsett om det är en M50 eller M20... Men visst,släng på en ny kamrem o hoppas på det bästa, men om den har gått av så har du kanske 1/1000 att bilen startar...Hjälpte en kille en gång där remmen gått av när han körde i ca 50km/h typ 2500rpm...Vi satte bara dit en ny rem men den starta ej...Orsaken var ett antal böjda ventiler samt knäckta vippor...Så om det gick så illa vid 2500rpm ja då borde du inte ha nån ventil som är rak typ... |
|
|
Glensen: Kamkedja sitter det på din bil såfall. men tror inte den gett sig efter detta. men allt kan ju hända. |
|
|
Bör fått hyffsat kast med bakvagnen med.. Länk |
|
|
Hur kommer man på den tanken att växla ner till tvåan i 150km/h?? mvh |
|
|
Man kanske råkar? /Manray/ |
|
| Svårt att "råka" växla ner till 2an, det tar emot rätt bra i lådan, redan att alls växla ner i den farten förefaller tämligen onödigt... Dvs 5an till 4an... varför?? | |
|
han kanske skulle från trean till fyran, å var lite överentusiastiskt å ryckte för hårt i spaken.. // Erik |
|
TobbeBMW |
Som tidigare konstaterats så sitter det ingen kamrem på din motor (M50) det är istället kedja. Denna pallar med avsevärt mer än en rem, men frågan är om den har klarat detta... tveksamt säger jag, men inte omöjligt. Har den klarat sig så byt den ändå då den troligen har fått en "nära döden" upplevelse. Vad bra är att om kedjan har klarat sig så borde dina ventiler ha klarat sig, mera troligt är du att du har blåst sönder toppackningen eller hela toppen i sig, detta då det blev rätt bra komp i den för en kort tid där i samband med övervarvet. Det bästa du kan göra är att skruva bort toppen, kontrollera kamkedja, ventiler med mera, bytt packningen samt röntga toppen efter sprickor (om kedjan klarade smällen o ventilerna är hela vill säga. Lycka till. P.S. Jag gjorde samma sak som du en gång med en VW Corrado, där gick toppen o packningen åt fanders med kamremmen o ventilerna klarade sig, var dock inte vid 150km/h. |
| Är väldigt tveksam till sanningshalten i denna tråd... från 5an till 2an i 150... det brukar märkas redan innan man fått i växeln, och definitvt innan kopplingen släppts.. OCH definitivt efteråt.. då det i princip bör bli pallnit på bakhjulen... | |
|
E36: Troligen då från 3an till 2an men man sökte 4an. Jag har annars själv sett nåt dyligt på banan en gång. Då lyckades åxå en kille sätta i 2an istället för 4an då han åkte på varvstoppet i 3an. Bilen, en 325 e36a lät som en japansksporthoj för en sekund innan killen tryckte koppling pånytt... sen dog motorn. Efteråt så var det noll i komp i motorn. Troligen så hade ventilerna blivit krökta när de blivit träffade av kolvarna pga att de inte hann stänga i tid =( Mvh, Anders Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl... |
|
|
Rekomenderar byte till automatlåda när du ändå är i farten! /Nikke |
|
| Alltså.. 150km/h på 3an?? | |
|
E36: 150 km/h på 3an är väl inget problem för en 325:a! Det gjorde t.o.m min gamla E30a hur lätt som helst. Mvh, Anders Är inte parkeringsplatsens snabbaste karl... |
|
| E36, hans var nog bensinvarianten .. ;) | |
| råkade lägga i 1an i 100ca på min 635!ettan ligger ju neråt på den,men det glömde jag bort just då!en polare som låg bakom har berättat om flera meter långa lågor ur avgasröret!!smällen som blev hörde jag själv!men m30 motorn är ju som bekant en bra motor,så jag kom till knutstorp den dagen och hem med!inga problem!! | |
| DeWa: Jodå.. jag förutsatte att det var en bensinare..Men tyckte att 150 på 3an lät mycket.. borde varva duktigt? | |
|
E36: Beror ju på vad du har för utväxling. I min M535:a som jag hade, den gjorde nästan 185 km/h på treans växel. Tror att det var orginal slutväxel på den, men ska inte säga säkert. Fars M535:a går också snabbt, har inte provat på hans. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.