|
|
|
|---|---|
Danne L |
Tjenare tänkte hör om det är fler är jag som har samma erfarenheter som jag när det gäller skillnaden mellan som som kör de tyngre fordornen buss/lastbil Kommer man på huvudled och ser en buss som vill korsa huvudleden så kan man ge sig f*n på att han kommer att svänga ut utan att bry sig Det hänt mig en massa gånger andra exempel är när man bara kör ut i en rondell utan att vänta på sin tur Hamnar man efter en buss på någon motorväg så ligger dom och slickar mittlinjen istället för att släppa förbi bilarna bakom Ja det finns hur många exempel där busschafförer kör efter regeln "störst går först" jag brukar personligen både ligga på tutan och helljusen varje gång det händer Långtradare därimot brukar alltid vara väldigt noga med att gå åt sidan när någon vill köra om och brukar vänta på sin tur vid rodeller etc (med vissa undantag) någon som har liknande erfarenheter |
|
Ja för 10-15 år sedan upplevde jag situationen i stort som du beskriver. Idag är definitivt långtradarna inte några föredömmen, undantaget är norrland och där lastbilarnas hänyn finns kvar. I storstockholm är det horribelt beteende med lastbilar med släp i mittenfil på trefilig motorväg osv. På vanlig landsväg går rvp av tio åt sidan mot tvärtom för 10 år sedan. Trafiken är i och för sig mycket tätare idag men yrkesstoltheten som tradarförarna hade förr finns ej kvar. Men förmodligen är det alla utländska bilar som ligger i täten för försämringen! |
|
|
Mats: dom som beter sig illa är oftast mindre distrubutions bilar/brödbilar/budbilar etc etc medan fjärrekipagen brukar vara dom som tänker mer medan däremot bussförare ofta visar på dåligt omdöme kör slarvigt och fort ofta inte allt för sällan rent dumt som t.ex. gasa när dom blir omkörda & kamikaze omkörningar med fulla bussar etc etc Sök inlägg först , fråga sen! Länk ( Gammalt BMW-power ordspråk) |
|
| Håller med om att det OFTAST är mindre distributionsbilar men har också märkt av en klar förändring i beteendet på de större bilarna. Vid flertalet tillfällen de senaste veckorna har jag haft långtradare och större distributionsbilar på några meters avstånd från bakre kofångaren. Bilar som FL10, F12, FH16, Scania 142-144.. de är ju inte de minsta mordvapnen som finns på marknaden om man säger så. Flertalet av bilarna kommer från små till medelstora åkerier... som förstås är anslutna till exemepelvis Coop, DHL, Schenker och Posten. Tycker att det är ruggigt oansvarigt att köra på det viset. Ordet skottpengar kommer i åtanke.. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.