AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.248

Bromselägg, vilket fabrikat?

mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Jag ska byta belägg runtom på 525an (e34) på måndag. Har letat upp några alternativ men skulle gärna höra andras komentarer om dessa.

Mekonomen har:
ATE: fram 890:-. bak 439:- summa: 1329:-
Textar: fram 645:-, bak 525:- summa: 1170:-
Mintex: fram455:-, bak 347:- summa: 802:-

MECA har:
ATE (alfred teves): fram 450:-, bak 350:- summa 800:-

Slitagevarnare och monteringssats tillkommer på samtliga men kostar samma oavsett.

Det intressanta är att ATE beläggen är mekonomens dyraste variant, 1329:- , medans ATE kostar 800:- på meca! Dock framgår ej på Mecas hemsida om detta pris gäller par eller styck (höger vänster hjul) men jag antar att det är för båda sidor, om momsen är inkluderad står inte heller, men det antar jag också att den är.

Nu till era åsikter, vilka belägg är bäst av dessa? Har läst i andra trådar här att BMWs original ofta är Textar, stämmer det? De är ju billigare än ATE på mekonomen!

Någon kanske även vet vad BMW tar för orginalbeläggen?

Tackar på förhand.

Mvh Micke

Jag har hittils bara hunnit testa Mekonomens belägg, och dom funkar då bra för mig, men är man pedant så köper man Orginal :)
Visa användare
777
Frapp
323ti -98
118d -08
Har också hört att bmw kör på textar. Om du bara använder bilen till normalt bruk och ingen tokkörning, så tror jag faktiskt inte att du skulle kunna märka någon skillnad what so ever.
mi
305
micro
316i touring -09
523i -99
Nädå, bilen används bara för normalt bruk. Dock köpte jag min gamla saab med biltemas belägg och skivor och dom var hopplösa, kändes svampiga och kärvade konstant, tog bara på nån cm i mitten av skivan.

Jag är nu alltså ute efter "normala" och fungerande belägg som inte känns som biltemas. Lägger alltså ut frågan här för att inte råka köpa nåt skit.

Mvh Micke
Al
331
Alfred
M5 2001
Köp bmw orginal så blir du inte besviken. Man får vad man betalar för.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Skulle tro att BMW är billigare än Mekonomen...så kolla deras priser först!

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Mekonomen har som policy att vara billigare än original. Är originaldel på BMW billigare så ska man säga till på Mekonomen så korrigerar dem priset.

Är dessutom fullständigt övertygad om att mekonomen har samma belägg i sitt sortiment som bmw använder sig av. Många av mekonomens artiklar är nämligen originaldelar.
Juhas 530i
Mekonomen har:
ATE: fram 890:-. bak 439:- summa: 1329:-
Textar: fram 645:-, bak 525:- summa: 1170:-
Mintex: fram455:-, bak 347:- summa: 802:-

MECA har:
ATE (alfred teves): fram 450:-, bak 350:- summa 800:-

Slitagevarnare och monteringssats tillkommer på samtliga men kostar samma oavsett.

Köpte ett svenskt märke förra gången, klossbyte bak Rhydells hette det väl, har haft det på alla mina 9000:ar, nu köpte jag bromsbelägg fram i NOrge och slänge dit dom där Mintexen och HUH vad illa han stoppar, har blivit lite bättre efter 150 mil men ändå känns det som om man har värre bromsar nu än för. Köp ATE i stället....
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.