AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
710

Fjädern till spännrullen

Mi
68
Micke.A
320i Touring -97
320i Touring -89
320i Cab -91

Skulle byta kamrem idag. Upptåckte då att fjädern till spännrullen har sett sina bästa dar.
Vart kan jag få tag på i1 st sådan fjäder en söndag??
Går det med nån universalfjäder eller är det ett viktigt tryck som ska uppfyllas.?
Jag har fjädrar som kan passa men dom är nog lite hårdare. Spelar det nån roll??

Tacksam för snabbt svar
//Micke
Fjäderns uppgift är att trycka rullen mot remmen när du monterar den. När remmen väl är monterad o spännrullens fästskruvar (2st, den andra är den långa "pinnbulten" som sticker ut och som du sedan fäster generatorns ena fäste på så att säg,om ja minns rätt...) är åtdragna har fjädern mig veterligen ingen funktion. Rullen "flexar" ju inte som på vissa andra bil modeller. Gissningsvis kan du ta en något hårdare fjäder (förmodligen e din original-fjäder rätt trött så den hårdare kan mycket väl motsvara en ny original) utan att behöva oroa dig. Men om det skulle börja "sjunga" (vina) från remmen så är den för hårt spänd. I såna fall bör man juster spänningen så den blir lagom...Lagom är i detta fall att man drar runt motorn för hand åt det hål som gör att remmen slackar in som mest vid rullen. Man ser till att rullen ligger an mot remmen (tryck den INTE emot), drar sedan åt fästbultarna o klart!

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
man bör använda original fjäder!viktigt med rätt spänd rem,vissa bilar utan fjäder brukar man känna på remmen på längsta biten,man skall kunna vrida remmen ett kvarts varv utan alltför mycket kraft,har du vana att byta kamremmar förstår du vad jag menar,annars tycker jag du skall köpa en ny fjädet på bmw,kostar några kronor och sen vet du att det blir 100%
Mi
68
Micke.A
320i Touring -97
320i Touring -89
320i Cab -91

Jo visst inga dyra saker men jag ville ha tag på en idag... Rev allt igår och kan ju inte sätta ihop den utan fjäder. Har inte mer tid förrän nästa helg nu så det lär ju får bli cykeln till jobbet
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.