AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Styling
851

Vilken däck-kombination?

ed
776
edge
520dT M -15
Ska köpa fälgar och däck om nån månad.
Har kört på 225/40 r18 och tycker de funkat riktigt bra, men e sugen på bredare.
Funderar på 235/40 r18 runt om.
Hur blir de om man har 225 fram och 235 bak?
När spårar de mest 235 runt om eller 235 bara bak?
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Bredare däck bak än fram och du får mindre spårning än om du har samma dim. runt om i detta fallet. Frågan är dock hur mycket den där 1 cm extra bak kommer att märkas. Tycker nog att du isf. ska gå upp till 245 alt. 255 bak eller så köra på 225 runt om. Känns som att köpa 235 bak och 225 fram, är det mest oekonomiskt och det minsta "språningseliminerande" om du förstår vad jag menar.

Själv kör jag med 225/40-18" fram och 255/35-18" bak. Och visst spårar det, men det är omöjligt att bli av med helt med så breda däck och hård fjädring.

Lycka till / Jimmy

Min ögonsten: Länk
Ji
2.380
Jimmyboy

Glömde skriva det att om du väljer att gå upp till ex. 255/35 bak så tänk på att du kanske ej får plats med det utan modifieringar. Fälgens ET-mått spelar ju stor roll i detta. Ju lägre ET-mått du har dessto längre ut kommer fälgen och då får du det problemet jag fick med min 255 däck och fälgens ET35. Att dom tar emot ute i skärmkanterna.

Mvh Jimmy

Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Håller med föregående talare. Förra sommaren körde jag på 225 och 245. Den här sommaren kommer det att bli 235 och 265.
En sak som många inte tänker på är att en dåligt balanserad framvagn gör att bilen spårar väldigt mycket. En framvagnsinställning är A och O när man har bytt däck.
ed
776
edge
520dT M -15
Ok, tack för hjälpen.. Om ja kör med 225/40-18 fram ska ja ha 245/40 eller 245/35 bak då?
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Om du går från 225/40 till 245/40 så kommer diametern att öka 16 mm
Väljer du 245/35 så kommer diametern att minska med 8 mm
Om det kommer att funka eller inte beror på hur mycket space du hade mellan skärm och däck innan, men jag skulle tro att bägge varianterna kommer att funka.
Kolla in Länk så kan du räkna själv i lugn och ro.
Ji
2.380
Jimmyboy

Ja det är ju lite svårt det där. 245/40 känn spontant som om du får litre ballong över däcket medans 245/35 känns mer rätt. Men det får man ju naturligtvis räkna ut. Jag har en väldigt bra Exel-fil till att räkna ut detta åt en, hittar den tyvärr inte på min hemma dator nu, men jag vet att jag har den på jobbet. Så jag mailar över den därifrån im.

Mvh Jimmy

ed
776
edge
520dT M -15
Detta låter ju kanon de.. Har ngn förslag på bra och inte för dyra däck?
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Skall du köpa däck skall du kolla in Länk Dom har bra priser och jag har köpt mina två senaste uppsättningar av dom och det har funkat bra. Skall du inte banköra eller vrålköra på allmän väg så funkar dom kända märkenas billigare varianter bra. Däremot är jag inte säker på att märkena med namn som koreanska småbilar (Ningyong o.dyl) är något att ha. Vill du ha däck att rejsa på får du vara beredd på +3000 per sula och då rekomenderar jag Bridgestone Potenza 03
Kolla även Länk Jag har aldrig handlat av dom, men jag har hört mycket positivt om dom.
ed
776
edge
520dT M -15
Har ju ingen race bil direkt så nån bana blir de inte.. Kör inte speciellt hårt annars heller så ja har inge lust att punga ut 3000 per däck, snarare 2000 per däck e lagomt..
Ji
2.380
Jimmyboy

Kolla oxå hos Tony på Däck och Fälgcenter i Jönköping. Han har riktigt bra priser på bla. märkesdäck. Jag köpte nya bakdäck där i samband med Elmia förra året. Har dock inte varit riktigt nöjd med de bakdäcken jag köpte (Toyo Proxes 255/35-18") men det ska tydligen bvero på att mina framdäck är slitna och att det mönstert inte går ihop med bakdäckens. Till våren blir det två nya framdäck från Toyo så att "mönsterkrock" kan uteslutas.

Mvh Jimmy

Gu
600
Gunnar530
740iA -01 (Okt -00)
Jeep GC Limited 4,7L -01(Sep -00)
Jag kör med Pirelli Pzero Nero och är mycket nöjd med dom.

/Gunnar
/Länk
gretzky
Jag har senaste sommarn åkt på 225/40-18 fram o 255/35-18 bak (nokian) och tycker det funkade utmärkt. Det man kanske ska tänka på e att om du har 225:or runt om så kan du ju skifta mellan bak o fram dvs lite mer ekonomiskt. Så länge du kör omkring på "vanliga" vägar och kör hyfsat som folk lär du inte känna så enorm skillnad mellan ett lågprisdäck jämfört me ett premiumdäck, Så om et på bakfälgarna inte springer iväg så tycker jag att du ska testa med 255:or bak. Mycket snyggare!! Jobbar dagligen med däck så hör av dig om du är intresserad av pris. [www.dackshopen.nu]

dieseldoris
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.