AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.368

m-3 med kompressor

ro
51
roddy
Bmw-m3-96
Hei jag holder på att montara inn kompressor i min m-3. er det nogon på forumet som har gjort detta?
Grubbe
Jag arbetar på det med hjälp av 540is. Vi har iofs inte börjat, men grejjorna finns hemma.

Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Vilken kompressor blir det? Vortech från ESS?
ro
51
roddy
Bmw-m3-96
Ja det blir en vortech från ess for ut 450-460 hk med ladde trykk 5 psi ca 0.4 bar.
Hör med Gladiatorn eller 540is på forumet om du vill ha några tips.

MVH / Jacob
Visa användare
639
Fantastiska Z4:an
Bmw z4 3.0i ESS (TS2+) -04
Härligt med lite mer HK =), funderar också på att trycka in en ESS kompressor i min Z4. Grubbe monterar du själv eller gör ESS det?
Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
En fråga: är inte lysholms kompressorn bra mycket bättre än Vortecs variant eller är det något jag har fått om bakfoten?

Mvh Danne
Fantastiska Z4:an: 540is på forumet installerar hans kompressor.

www.beastpower.com
Am
569
Ambush
540i/6-94
Daniel.F: Det är helt olika typer av kompressorer som ger olika motorkaraktär. Vortecs centrifugalkompressor klarar ju högre laddtryck än en skruv och ger mer effekt på toppen, en skruv ger lägre men jämnare tillskott hela registret då den laddar fullt redan från start s.a.s.
Grubbe
Fantastiska Z4:an. Mitt kit kommer inte från ESS, det kommer från Active Autowerke och det är (precis som Jacob säger) 540is som ska hjälpa mig med montering och mappning. :)
ro
51
roddy
Bmw-m3-96
Det som er bra med ess er at dom lemnar 2 års garanti på kompressoren. jag skal montera et ess liquaflow intercooler manifoil sysem och 6 stk larger bosch fuel injectors på o,4 bar gir den 450-460 hk ladder man 1,5 bar så har man dryga 600hk utan at gøra mera med motoren.
roddy:

Ehhh... Ska du bygga kompressor på M3 3,2 -96:an? 450-460 överladdade hästar på ett orignalkomp som är 11,3:1, med 0,4 Bars laddtryck i en S50B32 motor? Knappast... För det första så ger de flesta 3,2 motorer inte 321 hk, som utlovas, utan runt 300-310 hk original. Sedan så har du en effektförlust för att driva kompressorn på ca 10-14%. Bara att räkna...

Drygt 600 hk med 1,5 Bar och originalkolvar? Originalkomp? Då har du nog blivit lurad ganska rejält. Spikningarna kommer som ett brev på posten redan vid strax över 400 hk, speciellt om du inte byter styrsystem. Om du ska byta styrsystem så räkna med 30 000:- MINST bara på det. + mappning. + Kompressorsatsen mm mm mm.

Jag vet vad jag pratar om i detta fall.

mvh Kimmen.
Visa användare
88
mikael_a_
325i Coupé -95
går en kompressorkonverterad motor igenom besiktning i sverige utan några problem ?
ro
51
roddy
Bmw-m3-96
estorielmongo! jag skal inte bygge detta men ESS skal gjøra detta før meg.Hela skiten går på ca 8000 dollar.Jag bara henvisar til Ess hemsida.Och dkal inte ladda mer 0,5 bar. P.S. ESS lurar ingen ?
modano
låter önsetänkande att få ut 600hk för ca 60.000:- ...

och nej det går inte få en bil genom besiktning. och definitivt inte om bilen har helbilsgodkännande...
Att ladda 0,5 Bar med kompressor på 11,3;1 i komp är inte nån höjdarlösning... Då måste man göra andra saker i maskin oxå för att inte få skiten att självantända...

K.
ro
51
roddy
Bmw-m3-96
estorielmongo ! Jag har inte tenkt at ta ut mer enn 400-450 hk.men jag vet om en som har 600hk men om det rasar det får tid visa.
besiktning er inga problem i Norge.du kan besikta bil på vilken som helst verkstad som har autorisasjon til at gjøra det.
Visa användare
798
ViccoA
Z3M-coupé -99
BMW E36 325 race/cup
8000 dollar för 600 hk? Sign me up! :P

/// Viktor

Mer mos till folket
roddy:

Har han 600 hk med originalkompression och överladdning..? Jeesus vilken hållbarhet det lär vara i S50:n då... Värre än WRC-bilarna.

K.
300
höfläkt
535daT -05
Prata med Jimmy på Xerius Racing, han håller väl på som bäst nu tror jag med sin egen bil.

Estorilmongo, har inte du beställt grejer av samma firma som du inte hämtat...?
höfläkt:

Beställde ett Eisenmann system där en gång i tiden som jag sedan avbeställde, men jag tror han/dom fick hem det iaf. Sen gick det väl till en annan kund har jag för mig? Inget konstigt med det. Måste vara 2,5 år sen.

Eller?

K.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.