AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
749

ASC lampan lyser, populärt ämne!

GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Åker 525iXA -92, där enligt uppgift ASC lampan indikerar något fel i styrningen av 4-hjulsdriften, rätt eller fel?
I mitt fall tänds lampan då tändningen slås på men slocknar omedelbart när motorn går igång.
För att tändas och lysa konstant efter en 5-10 minuters körning.
Läste av minnet, som sade: Bromsljuskontakten spökar.
Har då jag kört kollat om lampan börjar lysa vid inbromsning, men så är inte fallet.
Är ytterst tveksam till att felet ligger i kontakten, någon som har en bättre idé eller kan förklara att det kan vara kontakten!

Något helt annat: Är 1,5 liter/mil normal förbrukning i stadskörning? Försiktig sådan, bilen står i varmgarage=ej kallstart.

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Om du läst av att du har en fel kod på bromsklus kontakten så är det nog den som felar , är den dyr?
Bara för att du står i varmgarage så betyder det inte att du slipper kallstart , för du har väl inte så varmt i garaget så motorn håller 85 grader?
1.5L/mil tycker jag låter rimligt med tanke på 4-hjulsdriften samt automat om du bara kör stadskörning.
GU
307
GUP
525iAXT 1992
525iAX 1992
Kostar väl en tre hundring, har dock svårt att se kopplingen till ASC.
Nix, bilen står inte parkerad i en bastu, menar bara att det måste vara en viss positiv skillnad på kallstart i -10 eller + 22.
GUP

He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Jo det är klart viss skillnad blir det ju men jag menade att varje start då motorn inte är driftsvarm är kallstart , det är inte omgivningens tempratur man menar med benämningen kallstart utan motorns temperatur , den kommer ju självklart snabbare upp i drift temp om den är 20 grader varm istället för -10 grader när man startar men jag vet inte hur mkt skillnad det ger i bränsle förbrukning , asc jobbar ju ihop med abs bromsarna så däri ligger väl kopplingen på ngt sätt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.