|
|
|
|---|---|
|
Åker 525iXA -92, där enligt uppgift ASC lampan indikerar något fel i styrningen av 4-hjulsdriften, rätt eller fel? I mitt fall tänds lampan då tändningen slås på men slocknar omedelbart när motorn går igång. För att tändas och lysa konstant efter en 5-10 minuters körning. Läste av minnet, som sade: Bromsljuskontakten spökar. Har då jag kört kollat om lampan börjar lysa vid inbromsning, men så är inte fallet. Är ytterst tveksam till att felet ligger i kontakten, någon som har en bättre idé eller kan förklara att det kan vara kontakten! Något helt annat: Är 1,5 liter/mil normal förbrukning i stadskörning? Försiktig sådan, bilen står i varmgarage=ej kallstart. | |
|
Om du läst av att du har en fel kod på bromsklus kontakten så är det nog den som felar , är den dyr? Bara för att du står i varmgarage så betyder det inte att du slipper kallstart , för du har väl inte så varmt i garaget så motorn håller 85 grader? 1.5L/mil tycker jag låter rimligt med tanke på 4-hjulsdriften samt automat om du bara kör stadskörning. |
|
|
Kostar väl en tre hundring, har dock svårt att se kopplingen till ASC. Nix, bilen står inte parkerad i en bastu, menar bara att det måste vara en viss positiv skillnad på kallstart i -10 eller + 22. GUP |
|
| Jo det är klart viss skillnad blir det ju men jag menade att varje start då motorn inte är driftsvarm är kallstart , det är inte omgivningens tempratur man menar med benämningen kallstart utan motorns temperatur , den kommer ju självklart snabbare upp i drift temp om den är 20 grader varm istället för -10 grader när man startar men jag vet inte hur mkt skillnad det ger i bränsle förbrukning , asc jobbar ju ihop med abs bromsarna så däri ligger väl kopplingen på ngt sätt. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.