AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.216

Hur påverkar en facelift andrahandsvärdet?

Har precis beställt en ny 2006 X3.
2007 modellen ska enligt rykten och diverse artiklar få en facelift.
(dessutom kommer nya X5 2007)

Min fråga till alla är hur en facelift påverkar värdet (på de gamla bilarna) och hur stor en facelift brukar vara.
Som jag förstår det var X5ans facelift relativt litet dvs man ser det om man vet vad man ska leta efter men för de allra flesta ser man ingen större skillnad.
Jag kan förstå att då en helt ny modell kommer ut (som i fallet med X5an) så faller värdet på "de gamla" modellerna ordentligt men frågan är som sagt hur en facelift påverkar värdet och hur mycket skillnad ni tror att man ser mellan en "pre fecelift" modell och en med facelift.

Nån som vet eller har någon teori?
(har lite ångest samtidigt som jag är glad över köpet och inte kan vänta ett år på facelift) :)
ka
204
kaell
330xi -01
En face-lift är väl till för att bibehålla en gammal modell i modellprogrammet så att den inte blir bortglömt, så i stort sett är det en "ny" modell, fast ändå byggd på en äldre modell för att lyfta upp den.

Självklart kommer en face-lift sänka värdet på det äldre modellerna, men å andra sidan kanske fler ser möjlighet att skaffa just den bilen (pre-face-lift) då den kanske står lägre i pris.

Hur skiljer nypriset modellerna?

Varför inte köpa en beg. X3 under tiden du beställer en faceliftad?

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Det sägs att X3:s facelift blir ganska omfattande då den har fått mycket kritik för sitt nuvarande utseende.

Keep Your Distance!
Om du ska sälja bilen inom 3 år kommer förmodligen den faceliftade X3:an vara ganska het på andrahandsmarknaden och detta bör väl göra den relativt lättsåld.
Facelift innebär inte bara ett nytt utseende, ofta ingår ett antal omkonstruktioner och/eller tilägg som kan göra att pre-faceliftmodeller blir mindre eftertraktade. I allmänhet är det dock några större prisskillnader, inte lika mycket som när en helt ny modell kommer.

Vid modellbyte brukar man prata om runt 40.000 kr i skillnad i andrahandsvärde mellan sista "gamla" årsmodellen och första "nya", trots att det kanske bara skiljer en månad i tillverkningsdatum. Inte helt oväntat brukar de sista bilarna av "gamla" årsmodellen säljas med ganska precis 40.000 kr i rabatt, exempelvis genom att komfortpaket och vinterpaket ingår i priset.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.