AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.195

Vilken bil ska man köpa?

Hej alla glada Bmw ägare!!!
Funderar på att köpa en nyare bil men har svårt att bestäma mig.
Valet står mellan en Bmw 325 med M - paket och en Audi a4 1.8t Quattro S - line.
Båda ska vara av årsmodell 2003 eller 2004 och får kosta max 235 000:-
Hjärtat säger Bmw men är lite sugen på Audi också =))

Hej, jag varit i samma sitts som du,valet mellan audi och bmw.Måste säga att jag gillar audi jätte mycket men bmw gillar jag mer.Jag köpte en sexa till mig ;) lucka till vad du än väljer kommer du att bli nöjd
ka
204
kaell
330xi -01
Hade en S4 biturbo innan jag köpte Z3an. Det var en rolig bil med massor av vrid (540nm, chippad) som jag saknar lite i 2,8an. Men så fort de blir kurvigt så går den ganska rakt fram ändå. Motorn sitter så enormt långt fram, vilket gör att bilen blir understyrd, men det går att kontrollera med handbromsen, speciellt när snön ligger tätt. Men ha det i åtanke, BMWn är mer körglad och framförallt sportigare. Audin är väldigt skön och har sina fördelar på vintern främst, men har svårt att tro att den slår BMWn på sommarn.

Ditt val, sport eller komfort.

__

Joakim, Karlstad
Z3 2,8 Coupe -99
Borde du inte kunna få en 330 för 235 000:-? Det kanske gör valet lite lättare :-)

Mvh / Malte
Malte
Jag tror inte att jag hittar en svensksåld 2003 eller 2004 330 med m - paket och som inte har gått för långt för 235 000:-
Annars hade jag köpt en 330 så klart =))

m-paket är ju ett måste..hellst i silver oxå... jag skulle lätt ta bmw:n dels är den snyggare samt mycket roligare att köra
Det lutar åt bmw:n, farsan har en 320 med m-paket och 18tums fälgar.
Underbar att köra fast jag saknar lite mer kraft i den därför blir det 325.
Har haft massa bilar Volvo s40 t4, Peugeot 406 coupe V6, Mazda 626, Nissan Primera gt, Golf gti men det är ingen bil som slår bmw:n när det gäller körningen och motor ljudet!!!

Heheh inte så bra ställe att fråga om en Audi va? Lite opartiskt forum ;) Provkör båda med den specen du vill ha och låt hjärtat styra, bjud också in ekonomin samt förnuftet på en provtur. Audin är väl ett bra val om man vill komma fram året om samt den har stor trimmpotential. Har inte kört en så kan inte säga någe om det. Dock åkt med och den är väl go och så. Dock rätt tung pga 4wd. Bimmern känns mer som bus och sladd, inte lika strikt :)

Good Luck!
Hej,

Valde mellan dessa bilar förra sommaren och valet var inte så enkelt men det blev till slut ännu en BMW (320) och det ångrar jag inte. Har man väl vant sig vid en 6-cylindrig motor är det svårt att byta ned sig till en turbofyra, som dessutom knattrar rätt fult när man kör (testade både 163 och 190hk Prosport-varianten).

Audin upplevde jag som tystare än E46 och hade en mycket bättre originalstereo (Bose), samt 4-hjulsdriften. Men den är rejält understyrd och inte speciellt kul att köra, Audi är mer en cruiser trots sportpaketen.

BMW har en mycket bättre körkänsla och motor, billigare i drift med fri service och lägre förbrukning, och faktiskt bättre grundutrustning än Audi. De flesta svensksålda BMW har Komfortpaket/Lifestylepaket med bla multiratt, färddator, halvläder som är ganska sällsynt på svensksålda A4.

Sen kan jag tänka mig att en 190hk quattro med S-line håller värdet något bättre än motsvarande BMW med M-sportpaket, fast i gengäld får du också punga ut rejält med extra stålar för att bli ägare till en S-line. Ägarna vet om hur populära och hur relativt sällsynta de är.
Robber!!!
Jag vet att det inte är så bra ställe att fråga om en Audi men jag tänkte att någon här kanske har haft båda bilar och kunde säga vilken som uppleves bättre?

bmw:n är ju helt klart roligare att köra... vad är det du prioriterar först, komfort körglädje eller vad???
bmw_jerry!
Först så prioriterar jag körglädje men bilen skall inte vara för stötig heller eftersom jag åker ganska mycket genom Tyskland varje år och då skall det vara någorlunda bra komfort.
Som sagt av alla mina bilar som jag har haft hittills så är jag mest nöjd med Peugeot 406 coupen.
Vi får se vad det blir men det lutar mycket åt bmw:n.

Kör sedan 6 månader A4 1.8Turbo 190hk, quattro, avant med fullt S-line paket. körde tidigare 330CiM 2002. Audin e skönare på vintern helt klart. Dessutom går den sjukt stabilt även på sommarväg så vill du ha en bil som känns solid, trygg att köra, bra ljud från motorn och hyfsat snabb har du ett bra alternativ i Audin. Själv håller jag på att speca upp en E91 325Xi..........BMWn är ett roligare bilval på alla sätt att äga. Största nackdelen med Audin är att den är törstig tycker jag. Turbo är ganska kul om man jobbar med lådan på rätt sätt.
Är du intresserad får du tjacka min Audi!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.