AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.321

Bullerkrav vid besiktning?

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Hur lyder bullerkraven nu för tiden vid besiktning? Är det helkört att komma igenom besiktnineg om man ersätter bakre ljuddämparen på en E32 750 med 2 rör istället för lite manligare ljud:)? Utförs ens bullermätning, har inte tänkt på detta för än nu.
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Att ta bort bakre dämparen och köra rör där kan leda till tråkiga resonansljud, troligen bättre att kapa bort de som sitter mitt under bilen.

Bullret är nog en ren bedömning bara, har aldrig sätt någon mätare där. Jesperado här på forumet kanske vet mera då han jobbar där. Sedan tror jag man klarar sig rätt bra bara den går skapligt tyst på tomgång när man smyger in i hallen, man ska inte väcka en sovande björn...

//Magnus

In
799
InfiniteObscurity
E61 520d -08
F11 520d -11
Dom kan ge din en 2'a på det. Min vinterbil har gått igonom 2 år utan bakre men senaste fick jag sätta dit en. Så det är lite som dom vill. Men jag glömde säga åt honom att mäta ljudstyrkan. Man ska nog kunna kräva att han mäter hur högt den låter. För nu körde han runt kåken på 2'ans växel och på 4000-5000 varv, och sen hävda han att det lät förjävligt. Ush vad jag hatar SBP.
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Hög bullernivå finns som anmärkning vid kontrollbesiktningen, men man utför ingen mätning. I besiktningsprogrammet står det att man ska rikta en anmärkning mot bullret om "fordonet bullrar mer än vad som är normalt för fordonstypen", det är alltså en ren bedömningssak som bygger på erfarenhet. En amerikansk muskelbil från 70-talet får alltså bullra betydligt mer än en Nissan Micra.
Det är en förhållandevis ovanlig anmärkning, då det inte finns någon mätmetod eller ett gränsvärde är man restriktiv med att rikta någon anmärkning mot buller på bilar, det ska alltså bullra rejält.

Just i fallet med 750 utan slutljuddämparen bör det inte medföra några problem, jag har ju en sådan själv och det bullrar inte så farligt.

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Tackar för dem snabba och informativa svaren!

Jesperado: Såg dina slutrör, väldigt snygga och välgjorda! Hur blir ljudkaraktären med rör utan dämpare sista biten från mittendämparen? Blir det nån skön sång eller låter det bara bullrigare?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är svårt att beskriva ljud, men dämpinsatserna i slutrören ihop med rostfria rör ger ett i mina öron perfekt avgasljud.
Så länge man inte anstränger motorn blir det ett dovt lite lätt mullrande ljud, absolut inte störande varken för förare/passagere eller omgiviningen. Man kan alltså köra i stan utan att det låter något speciellt.
Trycker man sen gasen i botten blir det en helt annan karaktär och ett betydligt högre buller. Ljudkaraktären påminner lite om ljudet från en Ferrari 360, det där metalliska lite vrålande ljudet.

Tyvärr är inte motorn komplett för tillfället, annars kunde jag gjort en ljudinspelning. Rören är för övrigt bortlovade till en annan kille här på forumet, när jag väl för tummen ur att kapa bort dom...

Jeppe

Ro
744
Robban B
E38 750 -97
Jesperado vad är det för dämparinsatser du pratar om i slutrören och var får man tag i sånna? Vad kör du med för grovlek på röret du ersatte dämparen med?
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
I slutrören sitter det ett perforerat innerrör, så ligger det dämpmaterial mellan innerröret och ytterröret.
Slutrören tog jag från en AMG, men det är eftermarknadsrör av för mig okänt fabrikat.
Rören är 2,5".

Det finns några bilder på sidan jag länkar till i min profil...

Jeppe

L-nuZ
på min 750 fans inte sista burken när jag köpte den så jag satte dit dubbla tre tums rör låter hur mäktigt som hellst i stan när det ekar lite mellan husen :-)

Jag besiktade med dessa utan problem.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.