AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

BMW-träffar och sammankomster
1.910

hyra motorbana privat?

Visa användare
1.460
a_wingard73
BMW M3 3,2 Coupe -97
Hej. tänkte kolla om nån vet om man kan hyra en motorbana privat. Om man tex samlar ihop en massa folk och sen hyr banan. Tänkte i första hand på Scandinavien raceway i Anderstorp.
kräver de att man har licens eller spelar det ngen roll?
Finns det isåfall några intresserade här på forumet?

MVH

//MVH Andreas

M-power när du älskar
att köra!
Paap Reeder
Väldigt intressant aspekt och frågeställning.

Som det är idag så har det blivit så att du (utan licens och med en gatbil) får köra mera bil på "ett aktivt sätt" på en konbana än på en banträff.

Du har roligare på ICA-parkeringen i Borlänge - eller på ett nedlagt flygfält - än på en regelrätt banträff.

Otroligt märkliga effekter har det blivit av alla dessa regler ... misstänker MP och Peter Eriksson även bakom detta.

Alla skall tvingas att ha lika tråkigt och helst åka Volvo "Flakmoppe" allihopa.

MVH /// Paap R
300
höfläkt
535daT -05
Papp skrev:
Som det är idag så har det blivit så att du (utan licens och med en gatbil) får köra mera bil på "ett aktivt sätt" på en konbana än på en banträff.

Du har roligare på ICA-parkeringen i Borlänge - eller på ett nedlagt flygfält - än på en regelrätt banträff.

Vad är det du menar Papp??

Ja, man kan hyra en bana när man vill, och köra där.

Varför skulle det vara roligare på en "ICA-parkeringen i Borlänge" än på en banträff med exempelvis BMW SC? För att det finns regler att förhålla sig till med säkerhet som basis?

Hur många banträffar har Papp kört på dom senaste åren?
Si
765
Simon01
120dM -08
Det har gått att hyra Anderstorpsbanan som privatperson innan iallafall, men nu är det en ny arrendator på banan så hur det blir framöver vet jag inte.
Pe
4.290
Pelle Persson
e81 118d-09
e87 123d
e60 550i
e12 525-74
e28 535i
elva mit turbo
Nada problemas...ring och boka bara ;)
Länk
Paap Reeder
höfläkt!

Borlänge - var det 2 ggr?, Barkarby 2ggr, Tullinge ett antal ggr, Knutan 2003, Sviestad och Mantorp. + bara "provkört" på Anderstorp.
Inte mycket men litet ändå.

Kunde pga sjukdom tyvärr inte var med på Knutstorp 2004+2005 men i år blir det.

Jag har en gatbil och ingen licens. Efter ändringarna 2004 så blir det te´ å följa John för mig + ingen MS eller MD vad jag kunnat förstå. Jag kommer säkert sist i båda dessa kvalifikationer men körstilen blir en annan även för mig sist i kön på MD.

Bästa banan för V12 var Mantorp tycker jag.

Regler skall visst finnas och följas men som det är nu är försäkrings"köret" inte acceptabelt tycker jag.

Jag vet att "utredningar" pågår inom motorsporten ... men tror inte att en sådan som jag kommer att få släppa på annat än på "konbanor".

MVH /// Paap R
Paap Reeder
... och rondeller. /// Paap R
Paap Reeder
... en merit till: Första körningen i Borlänge fick jag en fin buckla som förstapris i 3,5 litersklassen.
Den putsade jag upp i julas.

MVH /// Paap R
Ho
1.395
Hobbe Z4
BMW E82 1M -11
BMWCS/BMWSC
Stockholm
Paap,

Vad hindrar dig från att ta licensen till våren med BMWSC, och sedan njuta av V12:an på klubbens banträffar ?
"Finlandsfärjan" såg ut att trivas på Tullinge med CS.

Z4 3.0 Kelleners
Länk
Paap Reeder
jo helt rätt Hobbe! .. det alternativet finns givetvis också med men har inte blitt av.

... pular just nu med topparna. Mycket ventiler är det ....

MVH /// Paap R
300
höfläkt
535daT -05
Papp, jag tror bankörningen har kommit till en tvärväg. Det kommer i klubbsammanhang framledes att bli väldigt svårt att "bara hyra och köra" som det var förrut. Det gamla är passerat och vi står inför nya begrepp.
Att längta tillbaka till det gamla, med den enkelhet det gav (så länge inga olyckor inträffade) är inget att sträva efter. Då vi vet att ansvariga kan komma att sita riktigt illa till, om en olycka inträffar och vederbörande eller vederbörandes efterlevande vill/kan göra allt för att sätta dit en ansvarig. Rimligt arrangören.

Dom flesta pålästa och seriösa klubbar tar detta på allvar.
Man kan i daxläget möjligtvis köpa en försäkring för arrangemanget, arranfören och tredje man. Har för mig att Porscheklubben gör så. Kostar kanske 300000-400000 skr.
Eller så kan man åka genom bilsportförbundet där licensen är dito försäkring.

Jag vet bara en klubb som köper försäkring, resterande åker med licens. Och då oftast genom att man bildar en underklubb för att slippa ansluta hela klubben till sbf.

Jag tycker att du omedelbart skall ta licens. Dels för att göra det möjligt för dig själv att åka på banträffar, dels för att du varit initsierad i BMW klubbens styrelse, för att suporta underklubben BMWSC som anordnar banträffarna åt BMWCS.

Tills dess att det finns en produkt som passar klubbarnas banaktiviteter till en rimlig kostnad, både gällande arrangören OCH våra bilar dvs kaskoförsäkringen - är det det här som gäller.

Ps. Mantorp och Siesta är banor, resten är parkeringsplatser

852
Sörpan
325xi -02
Siesta??? ;) Antar att du menar Linköpings Motorstadion?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
300
höfläkt
535daT -05
Sviesta
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
De flesta banor kan hyras av privatpersoner, dock är det mycket enklare o man har en firma eller en förning som hyresman. Detta är främst för att företaget som äger banan skall kunna fakturera enklare.

Inom den andra klubben jag är medlem i så har vi hyrt Mantorp, Anderstorp, Kinnekulle, Knutstorp, Gelleråsen, Sviestad, MittSverigebanan(Midlanda) och Gotlandring.

Av de banorna jag provat så ligger Gotlandring i en helt egen klass vad gäller bandragning och "rolighets" faktor. Gelleråsen är den bana som har bäst service till de deltagande, tätt följd av Knutstorp.

Priserna varierar. Gelleråsen kostar bara hälften i hyra jämfört med ex. Mantorp.

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.