AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
877

Montera bas som spelar in i lådan i stället för ut från lådan

m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Hej!
Någon som kanske kan förklara lite vad som gäller när man ska Montera bas som spelar in i lådan i stället för ut från lådan?

Inga dumma svar nu som att avvända rejäla skruvar utan lite mer om hur det blir med lådvolym, om det är en bra ljudmässig lösning m.m.

mvh Marcus
Ulke
Om du menar då baselementet är placerat utanför lådan???

Monteras så enbart pga att elementet inte får plats inuti lådan eller för att visa elementet.....

Inga ljudmässiga fördelar alls, basen måste ha en precis linjär slaglängd för att fungera när den är kopplad så......

Man fasvänder helt enkelt basen, den spelar aldrig in i lådan...

//Ulke
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Hej!
Tack för infon. Jag menade precis så som du sa.
Är det några ljudmässiga nackdelar då?

//marcus
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Glöm inte räkna bort basens volym om du t.ex använder dig av tillverkarens uppgifter (som ofta är angivna inkl. element). Plus att även utrymmet i konen ska plussas på. om man är noga

//Simon
Ulke
En tillverkare anger ALDRIG någon volym där basen är inräknad, eller eventuella portar för den delen.....

m-h

Några direkta nackdelar kan jag väl inte se heller, såvida basen som sagt uppfyller de ovan nämnda kraven......Magneten o korgen blir väl i och för sig inte optimalt placerade och konens lutning...

Bas blir det, men det vet i tusan om jag själv skulle göra på detta viset.....i alla fall inte i en bil där ljudet är det viktigaste...

mvh Ulke
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Nu pratar du i nattmössan Ulke, de flesta märken jag varit i kontakt med har haft rekommendationer inkl. baselement och portar.

//Simon
Ulke
Xtracrispy

Tillverkarna anger i de flesta fall inga volymer som man direkt kan banka in basen i och börja spela :o)

De skickar med T7S (Thiele/Small) parametrar på elementet som ex. Vas/fs/Qts osv, så att man skall kunna optimera sin låda själv.....

I de fall som Tillverkaren rekommenderar en lådvolym så är de framräknade med hjälp av dessa siffror och avser då Nettovolym -utan vare sig element eller portar....

Om däremot Importören/Återförsäljaren rekommenderar en lådvolym så kan det mycket väl handla om en bruttovolym där allt är inräknat....

I Regel tillkommer dock allltid elementet och eventuella portar till den angivna lådvolymen...

//Ulke
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Ulke: Har du någon rolig stereo i M5:an eller nöjer du dig med motorljudet?
Ulke
Hewi

Helt Original Navi..... Kanske kommer i den, beror lite på omständigheter framöver....

mvh Ulke
Xt
2.169
Xtracrispy
Bmw 745 Li 03
Ulke

Okej, du har säkert rätt, delvis iaf :) de märken jag har varit i kontakt med har haft rekommendationer både med och utan element.

Själv vet jag inte hur man räknar ut en låda från parametrarna, och nå program litar jag inte på

//Simon
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Tack Ulke.
Det var mest för utseendets skull det var tänkt så men jag tror inte jag kommer bygga så sen ändå.
håller på att klura på lite ideer till min e39a.
Ulke
m-b

Nja, jag skulle nog hoppa över att bygga på det viset om jag inte var tvungen.

Sedan finns det ju nyare högtalare som har en så stor magnet i kombination med att parametrarna tillåter en så pass liten låda att magneten helt enkelt inte får plats i lådan helt fysiskt.....

mvh Ulke
Ulke
rent fysiskt skall det stå på sista raden :o)

//ulke
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Jasså? det va som fan.
Men nu är det ingen platsbrist. Jag har hela bagaget att förfoga över då jag inte använder billen till något vettigt;) men ja vill få så bra ljud som möjligt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.