AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.432

Inkoppling av Pioneer stereo i E38

Hej, jag har nu kört fast och behöver er hjälp.
Jag har en tidig E38 med BMW Professional RDS och DSP. Hade nu tänkt att byta ut bandaren mot en Pioneer DEH-P70BT samt en baslåda med slutsteg i skuffen. Köpte dessutom en speciell adapter (1300:-) för att kunna koppla den nya stereon mot original ljudanläggning med bibehållen rattstyrning m.m.
Problemet är att det enda som händer när jag äntligen koplar ihop allt är att basen fungerar men ingen av de övriga högtalarna. Och jag har kollat så att jag har "remote" inkopplat till originalslutsteget i skuffen men ändock tyst. Var tvungen att skruva tillbaka det gamla eftersom jag behöver bilen dagligen.
Kan tala om att jag har tillbringat ett antal timmar igår samt idag och sökt på forumen men det enda som hänt är att jag blir mera förvirrad.
Vad är det för fel och vad ska jag göra för att få detta att fungera. Alla tips mottages tacksamt...
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Tanken med dessa adaptrar är att få rattstyrningen att fungera med en eftermarknads HU men inte mer änn så , ditt övriga original monterade system funkar inte ihop med eftermarknads enheten. Det som du kan göra är att antingen byta originalsteget mot eftermarknads steg och koppla som vanligt eller att försöka koppla in dig på originalsteget så det får signal från HU:n , DSP:n kommer dock inte funka.
Tack för hjälpen.
Men jag har inte hittat nån adapter ännu för att kunna behålla rattstyrningen om jag byter HU. Men eftersom det följer med en fjärr med stereon så är det väl ingen katastrof.
Den dyra adapter jag köpt har ju visat sig helt värdelös i min bil så den återlämnas och det skall inhandlas delningsfilter istället. Jag kommer att använda mig av den nya stereons inbyggda slutsteg mot originalhögtalarna (via delningsfilter då) samt en baslåda med eget slutsteg. Tänker mig då klippa utgående kablarna till högtalarna från originalslutsteget, men behålla sluysteget igång för att kunna nyttja den inbyggda telefonen. Efter vad jag förstårr borde det fungera, eller?
Är det någon som har pejling på vad de enskilda högtalarna i Professional DSP-systemet har för frekvensområden?
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Telefonljudet kommer inte från dsp steget utan från telefon modulen så det behöver du inte tänka på , däremot måste du leta reda på tele mute på original HU:n och koppla in på nya cd:n så den tystnar när det ringer.På min var det så att framhögtalarna hade dubbla talspolar varav en var kopplad till telefonen och den andra till radion dvs helt separerat.
Jag tror att Pioneers interface CD-RA303BM-01 bör funka för att du skall kunna anv original rattkontroller.
Varför skall du ha delningsfilter till högtalarna?
Ok, jag trodde signalen från telefonen gick via DSP. Då kan jag ju koppla bort detta så länge. Och det verkar som det är dubbla talspolar i dörrarna fram.
Delningsfilter torde jag väl behöva för att dela upp signalerna från stereon till rätt frekvens för de olika högtalarna. Enligt vad jag förstått så är det 14 st originalhögtalare. 4 st sub i hatthyllan samt mellanregister och diskanter i dörrar m.m.
Jag ska kolla med min leverantör om interfacet du nämnde, tack för tipset!
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Okey , du har betydligt fler högtalaren änn vad som satt i min som bara hade 6 par högt , dessa hade dock filter. Det gäller att du hittar någonstans där lämplig delnings frekvens står då så att du får rätt filter. Telemuten på original slutsteget skall vara PIN 13 i kontakt X18772(den 18 poliga kontakten) Såg även att telefon transceivern hade en ytterligare 2st anslutningar till steget på PIN 2 och 11 i samma kontakt som beskrivs som: Low frequency signals negativ och voltage , det kanske trots allt är så att ditt steg har en högt utgång som driver de talspolarna som är för telefonen vilket betyder att du bör ha steget inkopplat trots allt! Stegen utan DSP saknar denna utgång. Du skall även vid radion ha en telemute men vet ej säkert PIN nr på denna(tror dock det är PIN 4 i den 17 poliga kontakten) men den har troligtvis samma färg som vid steget.
Ledsen för att jag ledde dig in på fel spår ang telefonen men ingen hade ju besvarat ditt inlägg så jag försökte iallefall.....:(
Ingen fara för de eventuella felen. Har själv vid ett antal tillfällen trott att jag haft allt under kontroll då det gäller uppbyggnaden av originalsystemet för att sedan måsta ändra min uppfattning. :) Jag uppskattar dina svar och tackar för hjälpen. Det är ju via sådana här diskussioner man kommer framåt.
Men en fråga till dig: Hade dina högtalare filter inbyggda? Och i så fall, satt de direkt vid högtalarna då? Kan vara värt att kontrollera för min del då... Och då det gäller antal högtalare så det som skiljer dina från mina är då ett par bara, och det (om jag förstått det rätt) antalet sub i hatthyllan där vissa system har två stycken och vissa fyra stycken (ett eller två par d.v.s).
Oavsett vad så kan jag konstatera att jag lärt mig en del om BMW:s ljudsystem under de här veckorna.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
I högtalaranslutningarna på plastlådorna som högtalarna är monterade i(i framdörrar+hatthylla) sitter ett litet kort med filter på.
Syns ca klockan 10-11 brevid högtalaren på denna bild: Länk
Ok, tack. Då ska jag kolla hur det ser ut på min E38.
Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
I min E38 med DSP-först. mm. så finns det inga delningsfilter alls. All frekvensdelning sker i DSP'n.

Jag skulle koppla så här:
Pioneer -> Adapter f. rattstyrning -> nytt signalkablage -> ny(a) förstärkare -> passiva delningsfilter -> original högtalarkablage.

Alternativt köra med aktivt delningsfilter i eller före förstärkarna.

Mvh Björn
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.