|
|
|
|---|---|
|
Någon som vet om det är likvärdiga kopplingar på m5 3.6 och m5 3.8? Var in på m-bilar västerås. dom hade olika beställningsnummer men samma dimension. Någon som kan hjälpa mig med detta? | |
|
Kopplingen till 3,6 är väl lite hårdare än vad det är till 3,8. Har hört att man inte får en hård koppling till 3,6 om man beställer idag, men jag är lite osäker på det. //Schnitzer M5 -95: Länk |
|
|
Schnitzer: Han jag köpte bilen av påstod att koppling på en 3,6:a va vajer styrd medans på 3,8:an så är den hydralisk. Vet dock inte om detta stämmer. ///Micke M5:an Länk |
|
|
Därför skulle den va lite tyngre att arbeta med. Glömde skriva de ///Micke M5:an Länk |
|
|
Det är iallafall säkert att det inte är någon vajer till en E34 med 3 liters motor eller större. Mindre motorer kan jag inte utala mig om. /Tobbe |
|
|
Det är hydraulisk koppling på M5 3.6! Per L |
|
| Har en kompis som har en sachs koppling till hans fd m5 3.8. den var förstärkt pallade mer än orginal. kan den vara för hård för min 3.6? | |
| Jag har fått kopplingen bytt på en 3.6a och efter bytet så blev den otroligt mycket mjukare! Min spekulation är att det är olika lamell till 3,6 och 3,8 men att man numera får 3,8ans tryckjplatta när man beställer ett kit. | |
|
Hej! Det är hydraulisk koppling på båda varianterna. Dimensionen på kopplingarna är den samma men tvivlar på om tryckplattan är den samma. Skillnaden mellan dessa motor/kopplingsvarianterna i drivlinan är ju svänghjulet, det är dubbel-mass svänghjul i 3.8:n och enkel svänghjul i 3.6(hälften så tung och tunnare totalt) och när man byter svänghjul på 3.8:n till 3.6:s så måste man byta koppling/trykkplatta också. Resten av komponenterna är dom samma på båda. Så jag misstänker att 3.6svänghjul tillsammans med 3.8 koppling/tryckplatta, eller tvärtom funkar inte helt..... MVH: Sakke |
|
| Verkar bara konstigt att bmw designar om tryckplattan till 3.6an så man inte kan få samma kännsla på en utbyteskoppling som det var original!? Är dte någon som har frågat bmw varför den är annorlunda än original till bilen? Min 3.6 koppling är ju fasen mjukare än tjejens citroen c3 koppling efter bytet! Skandal från bmw! | |
| Vilket känns lustigt med tanke på att den ska hålla 4 gånger så många hästar | |
| Ska en orginal koppling palla 4*315hkr ?? Kan ja väl inte tänka mig..... Lite nyfiken däremot på hur mycket en orginal koppling på en 3,6 håller för? Ska massera ner en stor turbo och undrar om ja måste byta lamell el tryckplatta el bägge? Någon? Ja Hadde tänkt mig ca 500/550hkr som får räcka då ja slipper byta resten av drivlinan för det ska den nog palla? Har hört att vxl, klump, drivaxlar ska orka lite över 800hkr? Vem vet:-) ja ska pröva iaf. MVH Tobbe | |
|
Hej! Orsaken till designändringen var klagomål från kunder- många(Amerikanare?) upplevde kopplingen som besvärande tung, specielt i stadstrafik. För turbobygge är det nog vettigt att byta till sintterlamell ell. dylikt. Tvivlar på att orig. koppling pallar mycket mer än 380-400hk? MVH: Sakke |
|
| det är inte hkr som sabbar kopling låda drivaxlar med mera.. det är vridet | |
| vad är sinterlamell för nått | |
| den gräppar hårdare ju varmare den blir.. en riktig drivlinedödare :D | |
| aha. kan jag sätta en sån i min 530 när jag byter koppling? | |
| jovisst kan du det. det är ju bara slöseri på pengar och körbarhet om den är orginal | |
| berging: vad jag menade var citoen c3 = 75 hk m5 = 315hk 75x4 =300. M5 mjukare koppling än c3 konstigt. Vridet är väl förmodligen 4ggr så stort också. | |
| Mitt fel :-) hemst lessen. Håller med om att dom nya kopplingarna är för mjuk och käns fel. Dom borde väl palla mindre vrid ochså pga att dom är mjukare nu? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.