AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.242

Ryckig 540 vid låga farter

Abbelille
Tjena alla!
Har en BMW 540iT -95 som går väligt konstigt.
Rycker och "hugger" när man står still (atomatlådan på D)
och likadant när man kör långsamt, typ 10-30 km/h. Ibland går den felfritt.
Har bytat Insugsmembran, detta hjälpte inte.
Vad kan man mer kolla?
Eftersom jag är HELT grön (näst intill idiot-förklarad) när det gäller att mecka med bilar, beskriv gärna så gott ni kan eller länka till ngn bild! STORT tack på förhand.

mvh abbe
Är inte heller så vis på detta område men jag har läst i tidigare trådar om att det kan vara lamdor när dom går ryckigt i låg fart men det borde väl synas lite på hur mycket bensin den drar också..hade ioförsig problem med mina lamdor åkte på BMW och kopplade upp mig mot DIS datorn och då visade det sig att bägge var trasiga men jag tycker inte att min gick ryckigt .. men å andra sidan så rök den nå fruktansvärt ur avgassystemet när jag stannade i rödljusen men det vara bara när jag kört länge i stan.. om jag hade åkt 3-4 mil så rök den inte
Hoppas det löser sig

Bimmer
Skriv gärna om vad det var så man får möjlighet att följa upp och kanske nån annan gång kan ha nytta av den kunskapen

Bimmer
Abbelille
Hej! Tack för ditt svar!

Den rycker som ett ånglok vid stop och hårda gaspådrag.
OK då kan det ju hända att det är lamdorna .. gör en avgastest kolla dina avgasvärden.. är dom väldigt höga så gör en DIS på en BMW verkastad

Bimmer
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Tja vet inte hur mycket kan det stämma men en bekant hade samma problem med sin Audi A6 o felet låg i växellådan. Dåligt olja o för lite...
Kanske kan vara det...

MVH Grabber

Abbelille
Ngn som vet om man kan ta bort Lamdan?
Visa användare
878
rodge
Bmw 745 e65
På min förra 540 så låg problemet i luftmängd(masse) mätaren. Bytte den och bilen gick som den skulle.

//Roger
BmwCS #5251
Jag hade problem med tändgivarens gummihylsa, den var trasig, felet visade sig vid varm motor, bilen gick ner på 7cyl hela tiden, detta hände inte vid kall motor, jag upptäckte vilken som var dålig genom att spruta vatten, från ett blomspruta på alla hylsorna, ett tips som jag fick från Per Larsson Bil o Motorteknik i Huddinge, som även var den person som fick mig att kolla just hylsorna.

Mvh Stephan

Ja just därför är det ju bra om man gör en dis .. för då borde dom ju se om det är lmdaproblem eller LMM problem eller vad annat som det kan vara

Bimmer
Abbelille
jag sålde kärran..... problemet löst!
Hahaha ja så kan man ju också lösa problem, nåja han som köpte den kanske var duktig på BMW

Bimmer
Abbelille
Jag jag la fram hela paketet ocensurerat.
Han sa att han visste vart problemet låg, då han tala danska
fatta jag knappt ett ord av vad han sa.... trotts att jag är skåning :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.