AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
756

instrument kontakter

Ca
17
Caaaaan
316i -89
Nu är det så hära att jag köpt mig en 316i -89.. När jag köpte den så fungerade ej varvräknare och bränslemätare, förbrukningsmätare och tempmätare.. men hastighets mätaren fungerar och vad jag vet så fungerar alla lampor..
Men nu är det så här att det är varvräknare i denna, och vad jag har för mig är att det ska vara en klocka där istället på 316i.. eller har jag fel? hastighetsmätaren är uppsträckad till 240km/h vilket också inte verkar stämma..
Och när jag skulle plocka ur huset så var det kopplat med två kontakter en vit och en blå på vardera sida.. men det var en gul anslutning i mitten av huset där det inte var någon kontakt ansluten..

Så vad jag tror är att instrumentet kommer från en annan bil med större motor???

Och jag undrar om det verkligen går att använda instrumenthus från andra bilar? skickar de fel signaler?

Och vad är de olika kontakterna kopplade till? (den blå, den vite, och den röde)

Har hittat ett orginalhus på skroten till 316i..
Vad är ett rimligt pris på ett sådant instrumenthus?

Kan man koppla ur klockan och ersätta den med varvräknaren som jag har i mitt befintliga hus?

tack för svar på förhand..
/daniel c
Ca
17
Caaaaan
316i -89
Ps.
(jag skrev den röde kontakten men jag menar den gula)
Ds.
Bj
143
Bjarne
525i -91
Angående mätarna som inte funkar så kan det vara SI-kortets batterier som är slut, det behöver alltså inte vara fel instrumenthus som sitter där.
Från 1986 så går alla BMWs mätare till 240 (tror jag) Det är nästan säkert att batterierna i mätarhuset är slut. De är inte dyra att byta.

BMW rules!
lo
75
loboz
316 M40B18 -90
Urq
GTI 16v
Hur gick det?

Jag har samma problem i min 316-90 med 318-88 ans mätarhus,allt fungerade när det satt i respektive bil men när jag satte mätarhuset i 316 så går tempmätaren i topp+ att hastighetsmätaren inte fungerar.
Har även 1,8l motorn i 316

Någon som kan ge råd om vad som skall göras?
Ska börja med att byta si batterierna
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.