AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.899

M5 missljud från hjulhus

Sida 3 av 3
Jo, men går det så snabbt, fenomenet är ju endast ca 3-4veckor gammalt...
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Jag förbrukade knutkors på löpande band i min Chevy Van som gick som budbil. Det börjar med morr som ökar med milen, sedan blir det våldsamma vibrationer som går att minska genom gasa-släppa-gasa och så länge man håller gas när den vibrera mindre så gick det bra men stanna man eller släppte gasen så vart det kraftiga vibrationer igen. Körde av ett kors en gång, som tur var när jag gav fullgas från stilla stående så inget mer än korset skadades, men om man kör och det går av så blir det nogt mycket och dyrt.... Från morr till korsbyte gick ganska fort, några dagar i Chevan som rullade 20-30 mil om dan.
Fan, börjar vara riktigt orolig nu, eftersom jag själv kör rätt så mycket, vissa dagar 150km!

Skulle nog vara bland med det onödigaste om axeln skulle brista i 100km/h, vad fan händer då???
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Risken är nog mindre att korset kan gå av när man kör eftersom axeln snurrar i samma hastighet framför och bakom korset, om man inte kör tills det är totalslut men då har du nog skakat sönder innan dess ;)

Men om korset skulle gå av och kardan axeln roterar fritt under bilen så slår den nog sönder rätt mycket och om den landar mot maken och ett hål eller kant dyker upp så slås nog bakväxeln sönder... främre axeldelen sitter i stödlagret så den kommer ingenstans men den bakre delen kanske kan trilla ner, minns inte hur det ser ut på BMW'n, om det sitter någon balk som kan hålla emot den bakre kardanaxeln.

När jag hade av ett knutkors så stod jag stilla med foten på bromsen och skulle elda bakdäck, när jag stampade gasen i golvet så blev det för mycket för knuten som delade sig på mitten, inget mer än korset gick sönder då.

Har för mig att klick ljudet hörs bäst när man rullar i friläge med fönstret nere så veva ner ibland och lyssna efter klick innan axeln blivit åtgärdad.
Har för mig att dom kan låta typ "chirp-chirp-chirp" oxå...
OK, har nu kommit så långt att lagret är beställt, set kommer om ca 1vecka och då ska en tid till verkstaden beställas. När dom har lagret kollar dom iom nedmonteringen att är det lagret eller knuten som är slut. Om det är knuten måste jag beställa hela axeln, så man får hålla tummarna när dagen kommer:)
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Om stödlagret pajjar så händer knappast något mer än en tvätt av brallorna efteråt ;o) plus lager byte då....
:) Ja Tozzy, exakt! Synd vore det om knuten havererar och man hamnar hoppa stav med bilen a´la Mythbusters på Discovery :O hoho
Tack till alla involverade! Speciellt till Lelle!

Det var lagret. Ska nu efter bilen:)
Kul! Vad kostade det?
405 euro.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.